Åkerier som anlitar utländska chaufförer påstår ofta att förarna har f-skattsedel. Men när skatteverket kollar dem mot f-skatteregistret finns förarna sällan där. Enligt Skatteverket är problemet med falska f-skattare utbrett inom transportbranschen.
En falsk f-skattare kan antingen vara en person som har en f-skattsedel, men där Skatteverket anser att relationen till uppdragsgivaren är sådan att det egentligen är frågan om en vanlig anställning. Exempelvis att f-skattaren gör alla sina jobb åt ett och samma företag.
Det kan också handla om en påhittad f-skattsedel. Att den så kallade egenföretagaren i själva verket saknar f-skatt. Enligt Skatteverket är det vanligt att mindre seriösa åkerier struntar i att fråga om egenföretagaren man anlitat verkligen har f-skatt.
– Svenska åkerier som anlitar dessa ”egenföretagare” kan pressa priserna och vinner på så sätt kontrakt med speditörer. Men då har man också rubbat marknaden, eftersom åkeriet inte betalar sociala avgifter för de falska f-skattarna. Åkerier som försöker köra lagligt får en ohållbar situation, eftersom de inte kan lägga sig på samma låga nivå som de oseriösa företagen, säger Pia Bergman, rikssamordnare inom insatsen mot grov ekonomisk brottslighet på Skatteverket..
Den utländska arbetskraften inom transportbranschen kommer ofta från Östeuropa. Antalet personer med f-skattsedel från dessa länder borde därför vara många. Men så är det inte. Sett till samtliga branscher är exempelvis antalet estländare med f-skattsedel 26 stycken, rumäner 29 och personer från Lettland 33.
Litauer och tjecker är en aningen fler: 120 respektive 109, men fortfarande en låg siffra med tanke på alla åkerier som använder utländsk arbetskraft. Antalet slovaker med svensk f-skattsedel är 22 och ungrare bara 9. Enligt Skatteverket borde dessa siffror vara betydligt högre, om alla som utger sig för att vara egenföretagare också var det.
Flest utländska personer med f-skattsedel i Sverige är polska medborgare, med 1 285 registrerade f-skattsedlar. En grupp som är väldigt välrepresenterad inom bygg- och städbranschen.
– Att inte fråga om en underentreprenör har f-skattsedel är väldigt märkligt. Det är den vanligaste frågan ett företag ställer när man anlitar en svensk egenföretagare. Risken finns ju annars att man åker på att betala arbetsgivaravgifter. Men när det kommer till personer från utlandet, som säger sig fakturera från ett eget företag, ställer svenska åkerier sällan den frågan, säger Pia Bergman.
Skatteverket hårdsatsar just nu för att få kontroll på åkerinäringen. Enligt Pia Bergman är transportbranschen den enda bransch där den osunda konkurrensen upplevs ha blivit värre under senare år. Enligt en enkätundersökning i en rapport från Skatteverket, som publicerades i år, svarar 47 procent av de tillfrågade åkeriföretagen att de upplever en press från företag som skattefuskar. 2007 låg den siffran på 41 procent.
– Transportbranschen har varit utsatt för en ordentlig prispress från företag som håller sig utanför Skatteverkets radar, säger hon.
*Källa: Skatteverket, siffrorna på antalet f-skattare är från 2013.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.