Vänsterpartiet har anmält Moderaternas nya reklamkampanj i Stockholm till Konsumentverket. ”Om ett privat företag hade stått bakom en sådan här annons hade den ställts direkt”, säger Clara Lindblom (V).
Runt om i Stockholm, på affischer i tunnelbanan och på utomhustavlor utlovar Moderaterna att ”Snart har Stockholm 6 000 nya studentbostäder”. Det fick Vänsterpartiet i Stockholm att rasa.
Clara Lindblom (V) i Exploateringsnämnen reagerade med att anmäla dem till Konsumentverket.
– Jag var tvungen helt enkelt. Man får ju inte skriva vad som helst på en reklamaffisch. Och det här är ju väldigt missledande marknadsföring. Jag tycker att Konsumentverket ska pröva ärendet. Den riktar sig till hundratusentals resenärer i Stockholms kollektivtrafik, säger Clara Lindblom till Dagens Arena.
Enligt Vänsterpartiet har stadens egna tjänstemän bedömt att det kommer att dröja till år 2020 innan 4 000 av studentbostäderna ens har påbörjats.
– Det innebär att de 6 000 som de pratar om kommer att vara inflyttningsklara kanske först om tio till tolv år. Om ett privat företag hade stått bakom en sådan här annons hade den ställts direkt. För man får inte säga att en vara kommer snart om den kommer om först tio år.
Konsumentverket prövar bara reklam som har ekonomiskt syfte. Men med anledning av att valresultatet kommer att få stora ekonomiska konsekvenser för väljarna anser Vänsterpartiet att Moderaternas annonskampanj ska prövas.
– Redan i förra valrörelsen utlovade Moderaterna 4 000 studentbostäder. Men de har inte ens kommit halvvägs. Det verkar som att de börjar bli väldigt stressade över all den kritik de fått för det. Det byggs för lite hyresrätter och studentbostäder och dessutom alldeles för dyrt. Och då är Moderaterna beredda att skriva lite vad som helst. Men det är inte okej, säger Clara Lindblom.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.