Nyhet Jultomten kan fira jul i Storbritannien först efter att ha visat upp sitt covid-pass vid gränsen. Detta budskap i en reklamfilm har lett till en kritikstorm från vaccinmotståndarna i landet.
Fler än 1 500 personer har klagat till den brittiska reklamombudsmannen, ASA. Det gör varuhuskedjan Tescos kampanj till årets mest kritiserade, rapporterar The Guardian.
“Vi har för närvarande fått över 1 500 klagomål angående den här reklamen”, säger en talesperson för ASA, Advertising standards authority, till tidningen.
Den stora majoriteten av klagomålen går ut på att annonsen upplevs ha ett tvingande budskap och att den ”uppmuntrar till medicinsk diskriminering baserat på vaccinstatus”, som den brittiska reklambranschens etiska överprövningsorgan sammanfattar det.
Reklamfilmen går ut på att visa att allmänheten i år är fast besluten att njuta av en riktig jul där man kan träffa familj och vänner, till skillnad från förra året då det rådde restriktioner och nedstängning.
I en scen dyker en reporter upp på TV med breaking news som visar hur jultomten är på väg att sättas i karantän. Men när jultomten visar upp ett covid-vaccinpass, får han passera gränskontrollen. Omgivningen jublar.
Kampanjen rör också upp mycket känslor på sociala medier. Sedan i lördags har filmen fått 3 200 kommentarer bara på twitter.
Flera av dem som kommenterar verkar vara rätt nöjda med att många vaccinmotståndare nu säger sig vilja bojkotta varuhuskedjan på grund av reklamfilmen.
”Det gör det till ett säkrare ställe att handla på för dem som bryr sig om andra”, skriver en kvinna hemmahörande i Norfolk i östra England.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.