Det finns inte en enda vetenskaplig artikel som pekar på att tidiga betyg i skolan skulle vara positivt. Det konstaterar Vetenskapsrådet i en ny rapport.
Vetenskapsrådet har inte lyckats hitta en enda vetenskaplig artikel som pekar på att tidiga betyg i skolan skulle vara positivt. Det rapporterar Sveriges Radio.
Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebros universitet har lett Vetenskapsrådets betygsprojekt. I rapporten “Forskning och skola i samverkan” konstaterar han och hans kollegor att tidiga betyg har negativ inverkan på eleverna. Framför allt på de elever som har det svårt i skolan.
En knappt märkbar positiv inverkan kan betygen dock ha på de högpresterande barnen, men att införa betyg i årskurs fyra skulle vara övervägande negativt.
– Effekten är mer negativ för svagpresterande elever än vad den är positiv för högpresterande elever, säger Christian Lundahl.
Att tidiga betyg skulle ge högre Pisaresultat avfärdar forskarna.
– Man bör vara väldigt försiktig med att säga att så här gör de i en del länder och då får de de här resultaten. Den forskning som jobbar med landjämförelser brukar varna för det, säger Christian Lundahl till Svenska dagbladet.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.