Den sexistiska reklamen är ett hinder för jämställdheten. Det menar Sveriges Kvinnolobby som i dag startar en kampanj för att ta tillbaka utrymmet det offentliga rummet.
I dag börjar Sveriges Kvinnolobbys reklamkampanj för ett offentligt utrymme som är fritt från sexism. I stället för halvnakna och retuscherade kvinnokroppar kommer kollektivtrafikresenärer i Stockholm att mötas av budskap om att agera mot sexistisk reklam.
Johanna Dahlin, organisationssekreterare på Svensk Kvinnolobby, berättar att organisationen haft en crowdfunding-kampanj med syfte att finansiera egna reklamaffischer med kritik mot sexistisk reklam.
– Det finns ett galleri av sexistisk reklam som vi matas med i det offentliga rummet. Vi har ingen chans att värja oss eftersom vi hela tiden rör oss i det. Kampanjen är en uppmaning att reagera mot den, förklarar Johanna Dahlin.
Bakgrunden till kampanjen är en enkät om sexistisk reklam som besvarats av 13–30-åringar under sommaren 2013. Svaren visar tydligt att kvinnor påverkas mer negativt än män av reklam. Nio av tio flickor och kvinnor som svarade på enkäten uppger att reklam får dem att må dåligt medan tre av tio pojkar och män svarar detsamma.
– Vi uppmanar alla att reagera mot sexismen i reklamen. Den här kampanjen vänder sig särskilt till regeringen, beslutsfattare, företag och annonsörer själva. Vår förhoppning är att den nya regeringen lagstiftar om sexistisk reklam och vi har i dag hört av oss till konsumentminister Per Bolund (MP), säger Johanna Dahlin.
Johanna Dahlin menar att reklamombudsmannen är ett tandlöst organ, som dessutom finansieras av reklambranschen. Det krävs en lagstiftning för att något ska hända. Reklamkampanjen kommer att synas i Stockholms kollektivtrafik i två veckors tid från i dag.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.