Bild: etech/flickr.com/CC
Bild: etech/flickr.com/CC   
Bild: etech/flickr.com/CC

 

Nu är drönaren Amazon på väg till de svenska marknaderna. Maria Georgieva recenserar Brad Stones The Everything Store: Jeff Bezos and the Age of Amazon.

Direktören för det hele, Jeff Bezos, firar 20 år på tronen som vd för en av världens största nätjättar – Amazon. Hur lyckades en skrattande sfinx lära oss näthandla och själv peaka med att köpa Washington Post?

I The Everything Store: Jeff Bezos and the Age of Amazon berättar ekonomijournalisten Brad Stone hur vinnarskallen Bezos, internets Gordon Gekko, gjorde Amazon till en entreprenöriell succé – en oumbärlig affär – utifrån teorin om utbud och efterfrågan.

Unge Bezos byggde hurtigt sina medarbetares första skrivbord. 20 år senare har han över 80 000 anställda. Trots siandet om bokbranschens usla framtid gör Bezos fortfarande förläggare upprörda på grund av hutlöst låga priser.

Före Apples iPad kontrollerade Amazon e-boksmarknaden i USA till 90 procent. Priset $9,99 dollar per bok retade förläggare. Det gjorde inte den digitala omstöpningen värd att satsa på, få såg lönsamhet i att reducera det skrivna ordet till ettor och nollor.

Men Amazon påverkade spelreglerna i bokbranschen. Bezos förädlade konsten att erbjuda direkt tillfredsställelse, matcha kundens köplust med enkelhet.

Att bli ”Amazoned” är att se på när webbprojektet från Seattle dammsuger köpare från bokhandlare.

Stone rör sig svindlande genom amerikansk samtidshistoria, från knarkkrig i Miami, där Bezos bodde på 80-talet, till New Yorks finansträsk på 90-talet. En röd tråd är konflikten mellan detaljhandlaren Bezos och hans längtan efter katharsis som digital pionjär.

Finanskrisen kom som en bok på posten. Amazons ekosystem växte. Som publisher ligger Bezos i lä, förlagen bossar över innehåll, kontakter med författare och bokhandlare, men nu vill han skjuta brevbäraren. Med Amazon behövs inga mellanhänder, heter det.

I ekosystemet står produkten över verkets innehåll. Bezos kan sälja allt, han kontrollerar hela produktions- och distributionskedjan. Nu vill häxmästaren ta över bokmarknader och andra branscher utanför nätet. Boken blir rolig när Walmart beskrivs som Bezos nemesis. Han löper amok, AFK (away from keyboard), mot bjässen som kan sälja billigt offline.

Hela Amazon vilar på Bezos floskliga sanningar, så kallade ”Jeffismer.” Till exempel: ”vi är genuint kundorienterade” och ”kunden – inte konkurrenten – är i fokus.”

Efter att ha läst boken är det lätt att se Bezos som en Skrotnisse med samlarmani, inte som en Steve Jobs. Apples grundare anses ha haft ett sofistikerat manér mot förläggare, det kommer inte Bezos i närheten av. Bezos kombo av intellekt och bombastiskt entreprenörskap gör att Amazon kommunicerar tävlingsinstikt. En ny ”Jeffism” kan vara ”$9,99 problems but a book ain’t one.”

Under Stones arbete med boken har han intervjuat över 300 personer ur Bezos nätverk men inte honom själv. Detta tecknar en förenklad bild av Bezos, enligt frugan MacKenzie Bezos, i en recension på  – var annars – Amazon.com.

Språket blir smått ansträngt när Stone sätter ord på Bezos känslor och gärningar: han kände så här, han gjorde det här.

Det kryllar av andra böcker om Jeff Bezos. En förtjänst med Stones berättande är hur myten om Bezos odlas och raseras.

Bezos är ökänd för annat än sitt skratt. Kritiken mot honom som arbetsgivare samexisterar med hans entreprenöriella storhetsvansinne. Enligt honom går det inte att kombinera familjeliv och arbetsliv.

Med uppköpet av Washington Post utökade Bezos sitt ekosystem och golvade medieindustrin. Huruvida det handlar om att ge Amazon mer makt än goodwill vill jag läsa mer om.

Nu är Amazon på väg till de svenska marknaderna. I exempelvis Tyskland och Frankrike har bokbranschen inte varit så välkomnande.

Stones skildring av Amazons ekosystem är en psykologisk nedbrytning av hur makt produceras på bekostnad av medarbetares hälsa och andra företag. Jag vill veta mer om Bezos härskartekniker i ekosystemets korridorer. De låga priserna kostar även för arbetstagarna.

Bezos får mig att tänka på Stephen Kings bok Köplust där människor säljer sina själar för saker. Om Bezos affärsidéer faktiskt förlöser kulturlivet får framtiden utvisa.

Bezos kan sälja oss vad som helst. Tabula rasa.

Maria Georgieva