Kawa Zolfagary: Vita kränkta borgare
"Jag försökte välja ett samhälle utan Fas 3 och utförsäkringar, men det gick inte!"
"Jag försökte välja ett samhälle utan Fas 3 och utförsäkringar, men det gick inte!"
I nya numret av Magasinet Arena presenterar Göran Greider 54 framåtblickande idéer för samtidens klassmedvetande. Dagens Arena publicerar dagens #Greidéer.
Målet för klasskampen, däremot, är det klasslösa samhället, det vill säga att utplåna klasser genom en annan form av ägande.
I nya numret av Magasinet Arena presenterar Göran Greider 54 framåtblickande idéer för ett nytt klassmedvetande. Dagens Arena publicerar dagens #greidéer.
Sluta mobba 80-talet! Läs Jesper Bengtsson om varför 80-talsaktivismen är värd ett bättre minne.
Så läser du Arenas digitala utgåva.
Medelklassen finns inte. I nya numret av Magasinet Arena presenterar Göran Greider 54 framåtblickande idéer för ett nytt klassmedvetande. Dagens Arena publicerar dagens idéer.
Magasinet Arena återpublicerar Laura Agustín om den nya underklassen från Arena #2 2011.
Valfrihetsdebatten. Björn Elmbrant recenserar "Private Choice in the Public Sector. The New Swedish Welfare Model" av Karin Svanborg-Sjövall.
Allt annat än jämställt. Dagens Arena ger dig siffrorna som visar en enorm ojämlikhet och bristande jämställdhet i Sverige.
”Vill ni ha det som i DDR?” Nej, men kvinnors rättigheter var mycket större bakom muren, enligt tyska feminister.
Mainstreamböcker om feminism säljer som smör. Det talas om ”the end of men”. Mona Masri ser i stället slutet för arbetarklassen och den feministiska fördumningen.
I vissa fall är de självbiografiska böckerna en jämlik kamp, ett offentligt korrigerande av offentliga familjemyter. Läs Malin Ullgrens krönika.
Per Wirtén har gett sig djupt in i Herbert Tingstens rike. Han återvänder med osentimental blick för vår tids verkligt kulturradikala idéer. Läs ett utdrag från Per Wirténs text.
Frågan är vilken svensk partisekreterare som först kommer att hitta till The Victory Lab – en bok som är obligatorisk läsning för den som vill förstå hur världens mest moderna kampanjer utvecklas just nu.