En robust och pålitlig järnväg är högsta prioritet för regeringen. Det skriver infrastrukturminister Anna Johansson (S) i en replik till Seko Infranord som kritiserat det bristande underhållet av järnvägen.
Ordförande för Seko Infranord, Jörgen Lundström, skriver på debattplats i Dagens Arena om järnvägens stora behov. Banan är i dåligt skick, vilket resenärerna märker i allra högsta grad. Enligt Lundström anger hela 66 procent i TNS-Sifos undersökning som Seko beställt att de inte litar på att tåget kommer fram i tid. Det är förstås inte hållbart.
Jag välkomnar att Lundström lyfter den viktiga frågan om underhållet. Mycket av problemen med järnvägen som beskrivs instämmer jag i. Efter åratal av eftersatt järnvägsunderhåll, inte minst åtta år av borgerlig regering utan större ambitioner på järnvägsområdet, har vi hamnat i ett läge som på flera håll är akut.
Att vi har ett avgörande jobb framför oss är nog uppenbart för de flesta. Frågan för dagen är hur detta jobb bäst görs. Därför har jag tillsatt en utredning som ska titta på just hur vi gör för att staten ska kunna återta kontrollen över järnvägsunderhållet. Inte för att gömma frågan, tvärtom för att lyfta fram den i ljuset.
Att upphandlingar av underhåll har fortsatt att löpa efter regeringsskiftet är i sig inget konstigt. Alternativet vore att stoppa pågående och viktigt underhållsarbete på den redan eftersatta järnvägsbanan. Det är inte så vi kommer framåt, underhållsarbetet dras redan med för lite resurser. Oavsett vad som ska göras måste det göras ansvarsfullt och långsiktigt.
För regeringen är en effektiv, robust och pålitlig järnväg för gods och personer högsta prioritet. Det är ett måste för att nå målet om lägst arbetslöshet i EU 2020, liksom våra klimatmål.
Mer fungerande transporter bidrar också till målet om 250 000 nya bostäder till 2020. När vi nu tar krafttag för att förbättra järnvägen är det viktigt att det görs med fokus på schysta villkor för de som arbetar på banorna.
För krafttag tar vi. Trots att alliansen med stöd av Sverigedemokraterna röstade ned regeringens satsning på 1,24 miljarder till järnvägsunderhållet i höstas, fortsätter vi vårt arbete med att öka järnvägens pålitlighet. Bland annat genom tilläggsdirektivet som ska se hur staten bäst kan återta kontrollen över järnvägen.
För en sak är säker, i dag fungerar det inte tillräckligt bra. Bilden är att viktig information faller mellan stolarna, det är svårt att få en överblick av statusen på banorna och resurserna till underhållsarbete är för knappa. Vi behöver stärka upp organisationen långsiktigt, den ena handen ska veta vad den andra gör.
Samtidigt behöver vi se till att vi har god spridning på arbetstillfällen i landet och en flexibel organisation som till rimliga kostnader kan anpassas efter väder och vind.
Socialdemokraterna upprepade under hela valrörelsen att vi vill återta kontrollen över järnvägsunderhållet. Det står vi fast vid. Jag är ivrig att på allvar få starta arbetet med att förbättra järnvägen, och ser med stort intresse fram emot att ta del av tilläggsutredningens slutbetänkande. Dess rekommendationer kommer jag att lyssna till.
Målet, en robust och pålitlig järnväg som personer, företag och industri kan lita på, är vad jag har för ögonen. Hur vi tar oss dit är för mig inte lika viktigt, så länge de som arbetar omgärdas av schysta villkor och vi tar oss framåt.
Statens bolag Infranord är en nyckelaktör i sammanhanget. Som jag tidigare berättat kommer regeringen, i anslutning till att vi gör en samlad bedömning, även att starta en översyn av Infranords ekonomiska mål. Syftet är att säkra ett välskött och effektivt bolag.
Min förhoppning är att vi som är engagerade i en bättre järnväg kan samlas kring den stora utmaning vi har i dag. Vi är rörande överens om att mycket arbete kvarstår för att säkra fler jobb, fungerande transporter och en positiv utveckling för Sverige. Och visst blir vi starkare tillsammans.
Anna Johansson, infrastrukturminister (S)
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.