I så fall handlar det om att hålla ut.
Den 3 november 1999 lanserad de svenska entreprenörerna Kajsa Leander, Ernst Malmsten och Patrik Hedelin sajten boo.com.
Idén var att sälja kläder och skor på nätet med gratis frakt. De drog snabbt in 1,4 miljarder i riskkapital och lade enorma summor på en global marknadsföringskampanj. Under ett par år var de hela världens favoritentreprenörer och bjöds bland annat in till Tony Blair på Downing Street 10 för att berätta om sin affärsidé.
Strax efter millennieskiftet gick de i konkurs. En total kraschlandning, som bland annat förklarades med att de tänkt fel om internethandelns framtid. ”Experterna” sade: okej för att det går att sälja böcker på nätet, men kläder kommer aldrig fungera! Människor vill prova innan de köper, känna på material och passform. Självklart kommer det aldrig blir en stor grej i internethandeln.
I dag står vi på en helt annan plats. Kläder köps oavbrutet på nätet och fysiska butiker lägger ned i parti och minut.
Omställningen till en grönare bilpark är nödvändig för att klara klimatet och kommer att fortsätta
Grundarna av boo.com var för tidigt ute.
Nu står vi på kanten till en grön revolution inom näringslivet och ställda inför Northvolts problem låter belackarna ungefär på samma sätt som de förståsigpåare som sågade näthandel med kläder.
Det var en grön bubbla! Feltänkt! Vi kommer aldrig gå över till elbilar!
Jo, det senare sägs faktiskt i ganska många av nätets filterbubblor just nu.
Och visst, den gröna omställningen skakar i sina grundvalar när Northvolt säger upp 1 600 personer i Sverige, varav 1 000 personer bara i Skellefteå. Uppenbarligen har bolaget expanderat för snabbt. Elbilsförsäljningen har inte vuxit i den takt man hoppats och efterfrågan på batterier har följaktligen inte heller varit som förväntat.
Men ledningen har även satsat mer på att investera i flera fabriker och hitta nya verksamheter än att konsolidera produktionen på fabriken i Skellefteå. Där fungerade inte arbetet som det skulle. Produktionen har bara nått upp till några få procent av den totala kapaciteten.
På senare tid har det kommit rapport efter rapport om tveksam arbetsmiljö, oförklarliga dödsfall bland de anställda och nu senast att det läcker ut gift från rör som inte är anpassade till klimatet i norra Sverige.
Kanske kan den drastiska åtgärden att sparka 1 600 personer rädda bolaget. Eller så går det i konkurs.
Helt säkert är dock att belackarna inte har rätt. Omställningen till en grönare bilpark är nödvändig för att klara klimatet och kommer att fortsätta. Även om den inte går så fort som många hoppats.
De som skapade boo.com var egentligen helt rätt ute, och hade de lanserat den tio år senare hade de varit miljardärer i dag.
På samma sätt kommer världen behöva batterier. Frågan är om de kommer tillverkas i en fabrik i norra Sverige.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.