Tomas Tobé (M) undrar om vi socialdemokrater står fast vid våra skolinvesteringar. Svaret är ja, vi tänker göra vad som krävs för att vända utvecklingen i skolan, skriver Ibrahim Baylan, utbildningspolitisk talesperson.
Den ekonomiska situationen som den moderatledda regeringen skapat gör det svårt för samtliga politiska partier som har ambitioner att förstärka skolan och välfärden. Åtta år med Reinfeldts och Borgs skattesänkningar har skapat ett stort underskott i den offentliga ekonomin.
År 2006 lämnade den socialdemokratiska regeringen ett överskott på 65 miljarder kronor efter sig. Nu, med den moderatledda regeringen, har överskottet vänts till ett underskott på 87 miljarder kronor.
Det är symptomatiskt att den sittande regeringen valde att lägga 20 gånger mer på skattesänkningar än på skolan i sin budget, trots att kunskapsutvecklingen i svensk skola är den sämsta i hela OECD enligt PISA-undersökningen.
Tomas Tobé skriver i en debattartikel på Dagens Arena om behovet av mer stöd och tidiga insatser för elever. Men det är bara tomma ord. Det finns varken några sådana satsningar, eller resurser till detta i budgeten.
Vi Socialdemokrater står fast vid våra skolinvesteringar. Vi har inga löften om nya skattesänkningar.
För att stärka de offentliga finanserna vill vi få fler i arbete och därför prioriterar vi jobben. Men vi vill också avskaffa flera ineffektiva skatteundantag i form av sänkt moms för restauranger och sänkta arbetsgivaravgifter för unga – två reformer som visat sig verkningslösa. Detta stärker statens finanser med ca 20 miljarder.
Regeringen har inga sådana förslag. Istället har Moderaterna på sin stämma antagit förslag om skattesänkningar på 35-40 miljarder bland annat i form av sänkt bolagsskatt, ett sjätte jobbskatteavdrag och sänkta ägarskatter
I jämförelse med den moderatledda regeringen har vi därför 55-60 miljarder större utgiftsutrymme för att investera i åtgärder för fler jobb och bättre skola.
Vi väljer en annan väg för Sverige. Vi vill skapa en kunskapsskola med höga resultat där varje barn får förutsättningar att lyckas och där det är ordning och reda i skolsystemet. Vi kommer därför att investera i:
1. En kunskapsskola med mindre klasser
Skolan måste stärkas i grunden. Vi behöver investera så att stora klasser blir mindre de första åren i skolan. Från förskoleklass till och med årskurs 3 ska antalet barn i stora klasser minska med upp till fem barn per klass. Det ger lärarna mer tid med varje elev – både de elever som behöver mer stöd för att nå målen i skolan och de som vill ha mer stimulans.
2. Skickliga lärare är det viktigaste
Vi har idag en nationell lärarkris. Alltför få unga ser läraryrket som sitt drömyrke. Vi vill investera i lärarna, och genomföra en nationell samling för läraryrket – för att förbättra lärarnas löner, arbetsförhållanden och minska lärarnas administration. Om vi inte vänder utvecklingen i läraryrket kommer vi aldrig vända utvecklingen i skolan. Det finns inget som är viktigare för kvaliteten i skolan än lärarnas skicklighet.
3. En jämlik skola där varje barn kan lyckas
OECD har tydligt visat att de skolsystem i världen som presterar bäst också är de mest jämlika. Regeringens rut-avdrag för läxläsning ger bara de elever vars föräldrar har råd möjlighet till läxhjälp. Ingen ska någonsin fråga efter dina föräldrars betalningsförmåga när du frågar om en krånglig skoluppgift. Alla elever ska ges möjlighet till läxhjälp.
4. Stoppa vinstjakten i skolan
Det måste bli ordning och reda i skolsystemet. Skolbolag ska inte kunna dra ned på undervisningens kvalitet i sin jakt på vinst. Det är också dags att införa en Lex JB som förhindrar att barnen drabbas av skolkonkurser och ge kommuner i uppdrag att stoppa överetablering av skolor. Allt detta slår fast en tydlig princip: Resurserna till skolan ska användas i skolan – för att ge våra barn kunskap.
Den moderatledda regeringen har gång efter gång prioriterat skattesänkningar framför nödvändiga investeringar i skolan. En socialdemokratiskt ledd regering kommer att prioritera skolinvesteringar framför nya skattesänkningar. Vi tänker göra vad som krävs för att vända utvecklingen i skolan.
Ibrahim Baylan (S)
Utbildningspolitisk talesperson och vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.