Varken klimatet eller företagen har råd med mer moderat klimatpolitik. Det skriver EU-politiker Carl Schlyter (MP).
Insikten om klimatutmaningen är stor i EU i dag. Men tyvärr har kombinationen av högerregeringar och kris minskat utsikten för konkreta lösningar.
ETS är EU:s system för handel med utsläppsrätter, vilket infördes som metod att kostnadseffektivt minska utsläppen. Utsläppshandeln utvecklades eftersom det inte fanns stöd för koldioxidskatter, som hade varit ännu mer effektivt. Handeln skulle hjälpa till att nå halvvägs till EU:s klimatmål. Resten skulle nås med nationella åtgärder, understödda av andra EU-lagar. En prisnivå på runt 30 euro per ton koldioxid ger balans mellan åtgärderna. Priset har den senaste tiden sjunkit till 3–5 euro. Marknaden har därmed kollapsat och många investeringar i energibesparing och ny teknik blir olönsamma.
För att inte få ett avbrott i arbetet mot ett energisnålt och hållbart EU behövs att kvoter tas bort omedelbart. Alla talar ständigt om ett innovationernas Europa som ska konkurrera med kunskap och ny teknik. Tar man inte bort (eller flyttar fram=backloading) kvoter så gynnas gammal kolkraft. Nu senast har Moderaterna bidragit till att sänka EU-kommissionens förslag om så kallad backloading i stället för att sänka utsläppen.
Argumenten för att rösta nej har cirkulerat kring att man ska inte lägga sig i en marknad. Men jag har ännu inte hört någon använda det argumentet och samtidigt vara emot den största interveneringen i marknaden: Nämligen att närmare 80 procent av alla kvoter delades ut gratis förra året.
Ett annat argument mot förslaget har varit att i krisens Europa kan vi inte höja energipriserna. Men det som verkligen höjer våra kostnader är att inte minska utsläppen, slösa med energin och förlora export av ny teknik.
Moderaterna har motsatt sig koldioxidskatt på EU-nivå, den mest effektiva klimatåtgärden, som skulle ge välbehövliga intäkter till länder i kris samt finansiera nytt klimatbistånd. De har röstat emot ökad ambitionsnivå för bilars och lätta lastbilars utsläpp – trots att dessa skulle spara mångmiljardbelopp, även om man tar hänsyn till dyrare inköp. De har röstat ja till undantag från sydkoreanska utsläppsregler i frihandelsavtalet för att gynna europeiska tillverkare av tunga bilar. Nu har de dessutom motarbetat ett fungerande utsläppshandelssystem.
Varken klimatet eller företagen har råd med mer moderat klimatpolitik. Talet om att vi ska vara föregångare och världsledande klingar falskt. I samma ögonblick som Kina förbereder sig för sitt eget utsläppshandelssystem skjuter de EU:s i sank.
Vi behöver nu en översyn av utsläppshandeln som landar i ett stopp för en gratis utdelning av utsläppsrätter. Utsläppshandeln behöver anpassas automatiskt så att vi har ett garanterat minimipris och där vi höjer ambitionsnivån så att utsläppen minskar snabbare.
Ett annat problem är att systemet bygger på antagandet om ständig tillväxt, det som i sig är oförenligt med snabba utsläppsminskningar.
Den största utmaningen för en hållbar klimatpolitik är att sluta med en tillväxtpolitik baserad på ständigt ökande lånebördor. Detta arbete har börjat med EU-kommissionens arbete med bortom BNP. Kan vi ta ut effektiviseringsvinster i form av kortare arbetstid och ökning av icke-materiella välfärdsvinster kan vi rädda klimatet, jobben och ekonomin.
Även här lämnar Moderaterna walk-over och satsar inte bara på arbetslinjen. Nu är det övertidslinjen som gäller.
Utbrända människor och överhettad planet är en framtid vi måste bekämpa. Svalare klimat och varmare mänsklighet är lösningen.
Carl Schlyter, miljöpartistisk EU-politiker
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.