REPLIK | Vårt främsta ansvar är att se till att människor som är i behov av färdtjänst får den tjänsten, men vill vi även verka för goda arbetsvillkor för taxiförarna, skriver Fredrik Wallén (KD), Stockholms landsting.
Pia Ortiz Venegas (V) kräver att Stockholms läns landsting ska riva upp avtalet om färdtjänsttaxi i förtid. Det vore oansvarigt och skulle med största sannolikhet även göra oss skadeståndsskyldiga. Det är inte ett ansvarsfullt sätt att hantera skattemedel.
Vi kristdemokrater har arbetat för bättre villkor för förarna när senaste upphandlingen av färdtjänsten i Stockholms län utformades. Det har gjort att de sociala kraven är tydligare i den här upphandlingen.
Det vinnande företaget ska följa gällande regler på arbetsmarknaden, följa körtids- och arbetstidsregler, främja god personalpolitik och arbetsmiljö, utbilda och informera all personal samt hålla en årlig utbildningsdag för kompletterande utbildning av förare.
Ortiz Venegas ger en helt felaktig bild när hon skriver att alliansen skulle ha lämnat förhandlingsbordet under färdtjänstupphandlingen. Det sker ingen förhandling mellan bolagen som deltar i upphandlingen och landstinget. Vi fattar beslut om ett förfrågningsunderlag där vem som helst kan lämna in ett anbud. Efter att bolagen har anonymiserats, görs en utvärdering av anbuden och sedan utser tjänstemännen på trafikförvaltningen en vinnare utifrån kvalitet och pris. Det är med andra ord inte enbart priset som avgör.
Våra entreprenörer har i uppgift att leverera efter de krav som vi har ställt på att de ska leverera. Annars riskerar entreprenörerna att få viten. Landstinget beställer resorna från de taxiföretag vi har avtal med, men vi är inte den part som sätter lönerna på taximarknaden som helhet.
När upphandlingen gjordes hade Konkurrensverket nyligen sagt nej till krav på kollektivavtal i upphandlingar. Om regeringen gör förändringar i lagstiftningen kommer vi givetvis i samband med nya upphandlingar att se över vad det innebär för landstingets del.
Det är genom vårt arbete i enlighet med Lagen om offentlig upphandling som vi i dag har en färdtjänst med 87 procent nöjda resenärer – vilket är högt jämfört med den allmänna kollektivtrafiken landstinget bedriver. Färdtjänstbilarna är i tid i 94 procent av fallen, att jämföra med 82 procent i Skåne och 88 procent i Göteborg.
Nu har vi ett färdtjänstavtal som gäller i två år, samtidigt som vi gör en stor utredning om framtidens färdtjänst. I stället för att riva upp avtal i förtid är det bättre att se framåt inför nästa upphandling. Vårt främsta ansvar är att se till att människor som är i behov av färdtjänst får den tjänsten, men vill vi även verka för goda arbetsvillkor för taxiförarna.
Fredrik Wallén (KD), ordförande färdtjänstberedningen, Stockholms läns landsting
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.