
Debatt Det behövs ett ämne i personligt ledarskap, etik, mindset och attityder, PLEMA. Det skriver Sarah Wamala Andersson, professor i hälso- och välfärdsteknik vid Mälardalens universitet.
I en tid där digitalisering, globalisering och geopolitik ständigt omformar våra samhällen är det viktigt att skolan tar ett större ansvar för att rusta eleverna för framtiden. Att ge unga rätt verktyg för att navigera både den digitala och sociala verkligheten är inte längre en valfri förstärkning av utbildningen – det är en nödvändighet.
Påverkar mental hälsa
Flera universitetslärare vittnar om ökade problem med kränkningar och förolämpningar bland studenter, även inom utbildningar som förbereder för yrken där empati och professionellt bemötande är centralt. Dessa attityder och beteenden är svåra att förändra i vuxen ålder, vilket gör det desto viktigare att arbeta förebyggande redan i grundskolan. I länder som England bedöms elevernas attityder och beteende och inkluderas i deras skolrapporter – en aspekt som fortfarande saknas i Sverige.
Forskning visar att emotionell intelligens och utvecklande mindset inte bara är avgörande för framgång i arbetslivet och privata relationer, utan också påverkar mental hälsa, stresshantering och livskvalitet. Genom att integrera dessa färdigheter i utbildningen kan vi skapa en mer resilient, hälsosam och ansvarstagande generation.
Studier inom psykologi och pedagogik kopplar starkt personligt ledarskap, självdisciplin och självreglering till akademisk och professionell framgång. OECD:s rapporter om framtidens arbetsmarknad pekar också på att anpassningsförmåga, integritet och social kompetens blir allt viktigare – särskilt i en tid där teknisk expertis snabbt kan bli inaktuell. Med AI som redan överträffar mänskliga färdigheter inom många kvalificerade områden blir dessa ”metakompetenser” en viktig konkurrensfördel.
Låt oss göra PLEMA till en del av den svenska läroplanen och ge unga verktygen att lyckas i en digital och global värld – både som individer och samhällsmedborgare.
Vad behöver göras?
- Inför ett nytt skolämne i personligt ledarskap och mindset
Regeringen bör initiera en utredning för att införa ett nytt skolämne med fokus på personligt ledarskap, etik, mindset och attityder (PLEMA). Dessa färdigheter är viktiga för välbefinnande och för att navigera både arbetslivet och personliga relationer i en snabbt föränderlig värld. Digitalisering och AI förändrar samhället i grunden, vilket gör det ännu viktigare att rusta unga personer med verktyg för kritiskt tänkande, anpassningsförmåga och emotionell intelligens. PLEMA bör vara en röd tråd genom hela utbildningssystemet – från grundskola till högre utbildning. - Integrera stödinsatser i skolans och elevhälsans arbete
För att stärka ungas psykiska välbefinnande och förebygga negativa beteenden bör stöd inom personligt ledarskap och mindset vara en naturlig del av skolans och elevhälsans insatser. Digitala verktyg kan användas för att anpassa och individanpassa stödinsatser, skapa interaktiva lärmiljöer och möjliggöra kontinuerlig uppföljning av elevernas utveckling. - Inför systematisk mätning och uppföljning
För att säkerställa kvalitet och effekt bör systematiska mätningar införas. Skolverkets nuvarande enkät om elevernas och lärarnas skolvardag bör utvidgas för att inkludera aspekter av beteende, mindset och förväntningar. Digitala analysverktyg och AI-baserade lösningar kan användas för att identifiera trender och ge datadrivet beslutsunderlag. Inspiration kan hämtas från Englands National behaviour survey.
En investering i individ och samhälle
Utöver att hjälpa individer att lyckas skulle ett sådant ämne bidra till ett mer inkluderande och respektfullt samhälle. Genom att undervisa unga personer i personligt ledarskap, etik, mindset och attityder kan vi stärka psykiskt välbefinnande, förebygga destruktiva beteenden, öka produktivitet i arbetslivet och driva en positiv samhällsutveckling.
Skolan har ett ansvar att förbereda elever för den verklighet och framtid de kommer möta. Ett nytt ämne i PLEMA skulle ge unga personer de verktyg de behöver för att navigera en komplex och digitaliserad värld. Låt oss göra detta till en del av den svenska läroplanen – och bygga en starkare, mer medveten generation.
Sarah Wamala Andersson, professor i hälso- och välfärdsteknik, Mälardalens universitet.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.