De enda som har lyckats mobilisera mot Sverigedemokraterna är fackföreningsrörelsen, skriver Oskar Taxén (Kommunal)
och Simon Vinge, masterstudent i nationalekonomi.
Enligt valnestorn Sören Holmberg har Sverigedemokraterna inte minskat sitt resultat i något av de val som partiet deltagit i, jämfört med valet innan. Partiet framstår som närmast oövervinnerligt i sitt långsamma och målmedvetna arbete mot högre siffror och fler mandat.
Därför är det lätt att förledas att tro att Sverigedemokraterna har absolut lojala väljare, och att om man en gång gått över till den sverigedemokratiska sidan av det politiska fältet så stannar man där. Så är dock inte fallet.
Sverigedemokraterna har många lojala väljare. Runt 80 procent av de som röstade på partiet 2010 valde att lägga sin röst på partiet även 2014. Det är liknande siffror som för Socialdemokraterna. En majoritet av Sverigedemokraternas väljare i årets val röstade också på någonting annat år 2010, framförallt på Moderaterna.
Här finns en viktig reflektion att göra. Vart gick de 20 procenten av väljarna som valde att lägga sin röst på någonting annat än Sverigedemokraterna i valet 2014, trots att de tyckte att partiet hade bäst politik 2010? Vilket eller vilka partier har lyckats mobilisera, vilken taktik fungerar, och hur når man dessa personer?
Av SVT:s stora vallokalsundersökning framgår att en majoritet, drygt 60 procent, av de som bytte från Sverigedemokraterna till något annat parti mellan 2010 och 2014 gick till Socialdemokraterna. En mindre grupp, ca 15 procent gick till Moderaterna.
Det är marginella flöden till Kristdemokraterna, Folkpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ. Det går inte att se att några av Sverigedemokraternas väljare 2010 röstade på Centerpartiet eller Miljöpartiet 2014.
Vi ser alltså att det parti som i högst grad “tog debatten” – det vill säga förde upp invandringsfrågan på dagordningen – Moderaterna, också var det parti som förlorade flest väljare till Sverigedemokraterna. Vidare ser vi att varken Miljöpartiet eller Centerpartiet, som argumenterat offensivt mot rasism och för att Sverige behöver mer invandring, lyckats attrahera några av Sverigedemokraternas väljare.
Det är i stället Socialdemokraterna, som aktivt valt bort att prata om “integration” för att istället diskutera ojämlikhet och lyfta fram trygghet på arbetsmarknaden, som har vunnit tillbaks flest väljare från Sverigedemokraterna.
Mot bakgrund av de mätningar som görs inom LO-kollektivet är vår analys enkel: De enda som har lyckats mobilisera mot Sverigedemokraterna är fackföreningsrörelsen. Det är bara genom fackligt mobiliseringsarbete, där man har ringt upp enskilda medlemmar och pratat politik, som det har gått att nå Sverigedemokraternas väljare i detta val.
Bland Kommunals medlemmar är det till exempel tydligt att Sverigedemokraterna mätte högre stöd innan förbundet genomfört sin fackliga valrörelse. Till skillnad från i resten av Europa så ser vi inte heller att LO-väljarna röstade på Sverigedemokraterna i större utsträckning än svensken i stort.
Här finns en viktig lärdom för det fortsatta arbetet. Gör inte den kommande tiden till en diskussion om ”de 13 procent” och ”oss 87 procent”. Kalla inte Sverigedemokraternas väljare för rasister. Acceptera inte heller att vi måste ”börja prata om invandring” på det sätt som Sverigedemokraternas företrädare gör. Det finns en annan väg.
Börja med rätt till heltid för offentliganställda. Ta sedan ett grepp om resurserna till äldreomsorgen och gör upp en plan för hur framtidens offentliga skyddsnät ska kunna fungera. Fundera därefter på hur alla i Sverige, oavsett var man bor, ska kunna få samma tillgång till god vård och omsorg. Fundera över hur människor ska känna att framtiden tillhör dem och att de kan lita på systemen.
Endast genom att möta Sverigedemokraternas väljare går det att förstå deras situation och att återvinna deras förtroende. Låt de mötena prägla de kommande fyra åren.
Oskar Taxén, jurist, Kommunal
Simon Vinge, masterstudent i nationalekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.