Nedläggning eller avknoppning? Alternativen för Saab liknar den livstidsdömdes, som får välja mellan att skjutas genast eller hängas långsamt. När detta skrivs uppger CNN att Saabs ägare General Motors får fyra miljarder dollar av den amerikanska regeringen, men att man vill ha 18 miljarder! Saab skiljs förmodligen ut som ett separat bolag från GM. Lån från EU och kreditgarantier av svenska staten kan hålla bilfabriken gående en tid. Men ett ägarlöst Saab är nog good bye, Saab.
För Fredrik Reinfeldt vill för liv och pina inte att svenska staten ska äga Saab. Och han är också – som framgick av SVT:s Agenda i söndags – mycket tveksam till att sätta in skattebetalarnas pengar i ett bilföretag som inte kan sälja sina bilar.
Liknande skrupler har emellertid inte Tyskland eller Frankrike. Nicolas Sarkozy pumpar in miljarder i Renault och Peugeot på villkor att inga jobb försvinner – den kanske enfaldigaste formen av statstöd. Och i Tyskland sägs det nu att ett antal delstater är intresserade av att gå in som delägare i GM:s tyska dotterbolag Opel. Redan är ju delstaten Niedersachen ägare i Volkswagen. Protektionism kallas detta för. I den djupa krisen månar tyvärr alla länder om sitt och om sina anställda.
Pressen på Reinfeldt är också en press att han ska uppträda värdigt som ordförande i EU:s ministerråd, som han ju blir om några månader. Kan han på en och samma gång "rädda" Saab med okonventionella metoder, och samtidigt bråka med Tysklands och Frankrikes regeringar, om deras uppenbara brott mot den inre marknadens regelverk?
Svaret är nej. Reinfeldts val blir att vara bäst i EU-klassen, fast Sarko och andra busar och inte läser sina läxor. Sympatiskt på ett sätt, men lite naivt, kanske. Det finns inga vinnare, bara förlorare i detta Svarte Petter-spel om var jobben ska försvinna i en överdimensionerad bilindustri, som gör fel sorts bilar.
Var finns de långsiktiga lösningarna, visionerna om samhället bortom den ekonomiska krisen? Var finns de små elbilarna, som byggs i Norge, men inte i Göteborg? Var finns idéerna om att ersätta biltrafiken i våra storstäder med spårtaxi, som tillverkas i Korea, men inte i Trollhättan? Var finns de statliga beställningarna, som förr var en skjuts framåt för ny teknik?
Vem är denna någon, som ska ta helhetsgreppet? Det är inte kvartalskapitalismen, som bara gett oss stadsjeepar och en och annan etanolbil. Det är inte Fredrik Reinfeldt. Han och hans regering kan inte ens stava till ord som industripolitik, kluster och kompetens. Framtidens dom över honom lär bli hård.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.