Cykelfrämjande politik måste vara en grundbult i regeringens samhällsbygge, skriver Paulina Koskenniemi, miljöpolitisk talesperson, Per Lundberg, utbilningspolitisk talesperson, Leonora Heimdhal, samhällsbyggnadspolitiksk talesperson.
Cyklandet har genomgått en renässans i städerna, men motsvarats av en nedåtgående trend utanför storstadsområden och resulterat i en totalt sett minskning sedan 90-talet.
Samtidigt ökar bilåkandet i Sverige utan att trenden ser ut att vända. Denna utveckling behöver vändas för att vi ska kunna skapa ett hållbart samhälle.
Bilismen är ineffektiv att bygga samhället kring: den tar plats, förorenar och kräver stora naturresurser. För att bygga ett hållbart samhälle som också erbjuder trivsamma stadsmiljöer och en mer hälsosam livsstil måste privatbilen sluta vara norm. I stället måste fler resor göras med cykel och/eller kollektivt.
Men tiden är knapp och många ser inte argumenten för att välja cykeln. Nu behövs åtgärder för att skapa förändring.
Gröna Studenter är glada över regeringens satsning på stadsmiljöavtalen och att de framöver även kommer att gälla även för cykelinfrastruktur. Men vi ser också att regeringen måste vidta fler åtgärder för att cykelns renässans ska bli ett faktum i hela landet. För detta är arbetet med den nu försenade nationella cykelstrategin av oerhörd vikt.
Därför vill vi att åtgärder nu ska syfta till att binda samman den så viktiga cykelinfrastrukturen, så att cykling för ännu fler blir synonymt med smidighet. Dessutom att ekonomiska styrmedel omprioriteras från en förlegad bilnorm till fördel för mer hållbara alternativ. Vi vill att:
Medtag av cykel på tåg ska underlättas. För tågresenärer kan det vara besvärligt och tidskrävande med transporten i anknytning till resan, vilket gör att många i stället väljer bilen. Därför borde det vara enkelt och gratis att ta med sig cykeln på tåget.
Bygga snabbcykelstråk som ges företräde i trafiken för att knyta samman cykelinfrastrukturen centralt och regionalt. En förutsättning för att fler ska välja cykeln är att den är snabb att ta sig fram på och att det är säkert samt komfortabelt. Då krävs smarta trafiklösningar som smidigt kan ta resenärer från punkt A till B. Snabbcykelstråk är en sådan åtgärd.
Bilismen slutar att subventioneras. I dag finns ändlösa subventioner för den som väljer bilen som transportmedel. Reseavdrag, förmånsbil och olika avdrag för så kallade »miljöbilar« är bara exempel på feltänk. Tillsammans ockuperar de miljardbelopp i statsbudgeten och har som främsta effekt att de stärker bilismens dominans. Bilsubventionerna måste minska, vilket kommer att kunna frigöra resurser till stöd för ett utbyggt cykelsamhälle. Nationella cykelstrategin kan vara en utmärkt start för att påbörja detta arbete.
Ett system där cykeln kan användas för att på ett smidigt sätt ta sig fram, antingen genom att den kan tas med under hela resan, komplettera kollektivtrafiken eller användas till att snabbt ta sig fram på egen hand, är en bra och cykelfrämjande politik. För Gröna Studenter är det självklart att detta ska vara en grundbult i regeringens samhällsbygge.
Till sist vill vi mana det offentligas aktörer. Kommuner, ansök om finansiering från stadsmiljöavtalen och bygg cykelvägar för allt ni kan. Ni har allt att vinna – det är bra för samhällsstrukturen, folkhälsan och inte minst för miljön. Och regeringen, ta fram en vågad och ambitiös strategi för cykling.
Paulina Koskenniemi, miljöpolitisk talesperson, Gröna Studenter
Per Lundberg, utbilningspolitisk talesperson, Gröna Studenter
Leonora Heimdhal, samhällsbyggnadspolitisk talesperson, Gröna Studenter
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.