REPLIK | Låt oss gemensamt se till att få bort de oseriösa företagen och få fler politiker att se och investera i hela branschen, både företag och anställda, skriver Therese Guovelin, Hotell- och restaurangfacket.
Besöksnäringen har en fantastisk potential som en dynamisk, spännande och social näring med goda tillväxtmöjligheter.
Många som arbetar inom branschen uppskattar mötet med gästen, att få använda sina yrkeskunskaper på rätt sätt, och gemenskapen med arbetskamraterna. Vi är stolta serviceproffs, och gläds åt att det går bra för företagen inom våra branscher. Därför vill vi att fler ska söka sig till Sveriges nya basnäring.
Men för att det ska kunna ske behöver vi se till att det går bra för hela branschen – alla företag och alla anställda. I dag haltar besöksnäringen.
Det går bra för många företag, men alltför få anställda känner att de arbetar inom en verklig framtidsbransch. För att fler ska få en positiv bild av besöksnäringen måste fler anställda uppleva att vi kommer till rätta med de problem som de möter dagligen: låga löner, otrygga anställningsvillkor, få utvecklingsmöjligheter och dålig arbetsmiljö.
Därför är det olyckligt att Visitas vd Eva Östling hävdar att vi som representerar de anställda inom branschen ”svartmålar” företagen. Vi pekar på brister hos oseriösa arbetsgivare för att vi bryr oss om och vill att alla som är verksamma i besöksnäringen ska må bra, trivas och utvecklas. Att ha dålig arbetsmiljö, inte uppmärksamma trakasserier eller psykosocial ohälsa på arbetsplatsen, erbjuda låg lön och otrygga anställningar är att vara oseriös.
Vi vill att fler företag inom branschen tar sitt ansvar som arbetsgivare.
Det är bra att relativt många unga får möjlighet att arbeta i vår bransch. Det ska vi vara glada över. Men om besöksnäringen blir en utstuderad ungdomsbransch, som alltför få erfarna yrkesmänniskor känner att de vill, kan, eller orkar arbeta i, måste även Visita erkänna att något är fel. Många företag inom branschen behöver skapa bättre villkor och arbetsplatser för sina anställda.
Det pekar till och med ledande och högprofilerade företagare inom branschen själva på, bland andra välrenommerade köksläraren Kristina Holmsen, och välkände krögaren Pontus Frithiof. De säger att något nu måste göras för att inte branschen helt ska dräneras på alla kompetenta yrkesproffs som idag lämnar branschen på grund av för dåliga villkor.
För oss är det lika självklart att vi ska vara öppna för ungdomar, som att vi ska erbjuda villkor och förutsättningar som gör att folk vill fortsätta att arbeta i branschen. Vi förstår att vissa kortsiktiga arbetsgivare enbart vill ha billig arbetskraft. Men att försöka kombinera en utstuderad låglönelinje med att göra besöksnäringen till en attraktiv framtidsbransch är att skjuta sig själv i foten.
Det är absolut skillnad på olika arbetsgivare. Vi agerar gärna tillsammans med Visita för att stävja osund konkurrens från oseriösa arbetsgivare. För att tydliggöra att det är en konkurrensfördel att ha kollektivavtal – inte en konkurrensnackdel – har vi tagit fram de uppskattade Schysta villkor-märkena och appen.
Men vi ser också gärna ett handslag för att gemensamt bidra till att båda våra organisationer får fler medlemmar. En bransch där det är en självklarhet för både företag och anställda att vara medlemmar i sina respektive organisationer är en mogen och seriös bransch som skapar bättre förutsättningar för alla.
Vi är beredda att gå vidare, att tillsammans med Visita ta ett gemensamt ansvar för att lyfta branschen och påverka beslutsfattare att gå från ord till handling för att skapa bättre villkor och förutsättningar för besöksnäringen. För att lyckas med det behöver vi nu – gärna tillsammans – börja lyfta frågor som långsiktigt lyfter hela branschen. Både stora och små seriösa företag. Både unga och mer erfarna anställda.
Therese Guovelin, förbundsordförande Hotell- och restaurangfacket
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.