
Kompetensen finns i fackföreningarna, inte i aktieägarlistan.
Millennium, Skolplattformen, Jobskills. Det är bara ett urval av IT-satsningar som gått i graven med miljardkostnader för skattekollektivet och förlorade arbetstimmar inom välfärden. Genom att nyttja fackföreningsrörelsens alla kompetenser skulle man kunna visa att de ständiga IT-haverierna inte behöver vara vardagsmat.
Många IT-system kostar otroligt mycket pengar och fungerar dessutom dåligt
Det unika med fackföreningsrörelsen är att den ansluter yrkesverksamma på hela arbetsmarknaden. Det gör att det inom fackföreningsrörelsen finns en otrolig kunskapsbredd. Här finns kirurger, bilmekaniker, omsorgspersonal, systemvetare, formgivare, analytiker, chefer och pedagoger, för att nämna några. Den här samlade kunskapen borde gå att utnyttja mer, inte minst när det gäller utformandet av nya IT-system.
För inom bland annat välfärden är digitala IT-system att betrakta som en del av infrastrukturen. Vill man, så kan man jämföra det med vårt traditionella vägnät. Men för att vägnätet ska vara till hjälp för samhället är det några saker som måste vara uppfyllda.
Vägsträckorna måste vara planerade efter hur människor rör sig, med snabba flöden där många rör sig. Det måste också finnas stödtjänster till vägarna, som plogning vid snöfall, bärgning vid olyckor eller vägarbetare när asfalten slits. Men viktigast av allt är kanske ändå att alla förstår vägnätets regler. Om trafikanterna inte kan reglerna eller trafikljusen agerar motsägelsefullt, tar det inte lång tid innan kaoset utbryter och flödet i trafiken stannar upp.
På samma sätt som ett fungerande vägnät hjälper samhället, kan IT-systemen – om de planeras och utformas rätt – underlätta arbetet för både personal och brukare i välfärden. Utformas de istället dåligt och utan samarbete med dem som ska använda tjänsterna, blir de istället en belastning.
Nu står vi i en situation där många IT-system kostar otroligt mycket pengar och dessutom fungerar dåligt. Pengar som skulle gått till att göra välfärdspersonalens arbete lättare försvinner iväg till IT-jättar och konsultbolag, samtidigt som massor med resurser slukas av förlorad arbetstid i väntan på IT-systemets tuggande.
Så här behöver det inte se ut, för när man tänker efter finns all kompetens som krävs för att utforma bättre system redan nära till hands.
Vart finns de som kan skriva koden till denna del av välfärdens infrastruktur? Vart finns de som kan samarbeta med utvecklarna för att få fram ett användarvänligt gränssnitt? Vart finns de som ska använda systemet och fylla i journalen efter att såret lagts om?
De finns i fackföreningarna, inte i aktieägarlistorna.
Vilgot Österlund
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.