Klimatet Att åter höja reduktionsplikten är bra, men i praktiken blir det en tumme. 

I Södermanlands Nyheter den 10 augusti får vi läsa om att Nyköpings enda bensinstation för biogas, Circle K på Östra Rundgatan, kommer stänga biogastappen den 30 augusti.

Behöver man tanka biogas tvingas man hädanefter åka till Katrineholm eller Norrköping, vilket förstås är helt förfärligt ur klimatsynpunkt. Dessutom måste man säga att det är mycket otacksamt att människor som valde bilar med klimatvänligare drivmedel långt innan elbilar var ett alternativ överges när regeringen nu lägger allt fokus på elbilar.

En av de viktigaste områdena för att klara den gröna omställningen är transportsektorn. Siffror från myndigheten Trafikanalys visar att i slutet av 2023 var 6 procent av alla personbilar i Sverige elbilar. Resterande 94 procent, eller 4,5 miljoner personbilar, drivs med någon typ av förbränningsmotor. Fortfarande är över 60 procent av alla nya bilar som sätts i trafik drivna av en förbränningsmotor. Hur mycket stöd man än ger elbilsmarknaden kommer det ta decennier innan förbränningsmotorerna har lämnat våra vägar.

Mot den bakgrunden är det mycket viktigt att minska de fossila utsläppen från bilarna som i dag rullar på våra vägar. Biogas, etanol och reduktionsplikt (krav på inblandning av förnyelsebara bränslen) är alla goda exempel på hur vår befintliga fordonsflotta kan fortsätta användas med minskade utsläpp, men som regeringen nu övergivit.

Den slopade reduktionsplikten på bensin och diesel som regeringen genomförde innan årsskiftet gjorde att Sveriges koldioxidutsläpp från inhemska transporter ökade med 4 miljoner ton. Utan minskningar på andra områden innebär det att Sveriges koldioxidutsläpp ökar med nästan 10 procent.

Nu vill regeringen återigen höja reduktionsplikten för att minska koldioxidutsläppen. Dock inte alls till samma nivåer som tidigare och med regeländringen att stationer som erbjuder laddstolpar ska få minskat krav om inblandning. Alltså, om en station erbjuder goda möjligheter till laddning behöver inte bensinen eller dieseln vara lika nyttig för klimatet.

Förslaget kan tyckas vara ett bra steg, men det finns skäl att vara kritisk. Det viktigaste är att regeringen återigen lämnar de tidiga klimatpionjärerna i sticket. För stationer som investerat pengar i att erbjuda fossilfri biogas eller det jämfört med bensin klimatvänliga bränslet etanol, ska inte få räkna in det när nivåerna på reduktionsplikten sätts. El, el och åter el, verkar vara det enda spåret som gäller för Tidöpartierna.

De allra flesta människor i Sverige är måna om klimatet, vilket inte minst Lisa Pelling och Marika Palmér Rivera visat i sin bok Livet som pågår här. Samtidigt är många beroende av bilen i sin vardag och har inte råd med en elbil.

Regeringen har alla möjligheter att både visa framfötterna i klimatfrågan och underlätta vardagslivet i hela Sverige, även för oss med förbränningsmotor. För det går att öka inblandningskraven och kompensera bilägare som är i behov av bilen. Det går att sänka skatten på etanol och biogas. Det går helt enkelt att genomföra en rättvis klimatomställning.

Det är bara att sätta igång.