debatt En köksfläkt som låter lika högt som en byggarbetsplats. Det är vad Bezunesh tvingats leva med dygnet runt i sin hyreslägenhet utan att få problemet åtgärdat. Hur kan det vara tillåtet att en hyresvärd får agera så i Sverige, undrar Clara Lindblom (V).
Störningarna från oljudet i Bezunesh lägenhet har plågat henne så pass mycket att hon blivit tvungen att tejpa igen alla ventiler i sin lägenhet för att överhuvudtaget kunna sova på natten. Det är förstås en dålig lösning som påverkar luften i lägenheten, men hon har inte haft något annat val. Hon har felanmält problemet till sin hyresvärd, men det har trots detta inte åtgärdats.
Hennes exempel är bara ett i raden som jag fick se när jag nyligen besökte upprörda hyresgäster på Järva, i norra Stockholm. De är hyresgäster hos ett stort bolag som sedan många år tillbaka satt i system att inte åtgärda felanmälningar.
Hos en hyresgäst är till exempel badrumstaket fullt med mögel från en vattenskada. Hos en annan hänger ett eluttag löst bredvid en vattenledning. Hos en tredje finns en spricka mellan husväggen och balkongen som är så stor att man oroar sig för att ett litet barn kan trilla ner i den. Flera är förstås förtvivlade över sin situation.
Varför får de här hyresvärdarna fortsätta agera såhär, dessutom ofta i områden som klassas som särskilt utsatta?
Hur kan det få se ut så i Sverige år 2020? Varför får de här hyresvärdarna fortsätta agera såhär, dessutom ofta i områden som klassas som särskilt utsatta?
Ett annat exempel på dålig förvaltning är en kvinna som är en av Sveriges rikaste privata fastighetsägare och som äger flera hyreshus runt om i landet. Hon är ökänd för att inte åtgärda sina hyresgästers felanmälningar. Men trots att det är allmänt känt hur hon agerar mot sina hyresgäster, och att Hyresgästföreningen kallar henne för en av Sveriges sämsta hyresvärdar, så får hon fortsätta tjäna pengar genom att minimera kostnaderna för underhåll.
Och hon är långt ifrån ensam om den affärsmodellen. Det är ett fenomen som är satt i system på den svenska bostadsmarknaden. I mögliga, vattenskadade och i värsta fall farliga lägenheter tvingas alltså hyresgäster som Bezunesh leva, år ut och år in, utan att de styrande politikerna agerar.
Vi i Vänsterpartiet har påtalat problemet med den här typen av fastighetsägare i åratal. Vi har efterfrågat både lagändringar och fler verktyg till kommunerna så att de ska kunna agera hårdare mot de här värdarna. Trots det händer inte mycket. Därför frågar jag nu dig bostadsminister Per Bolund, kommer du att hjälpa Bezunesh? Kommer du se till att få bort oseriösa fastighetsägare från den svenska bostadsmarknaden?
Clara Lindblom (V)
oppositionsborgarråd Stockholm
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.