På tisdag fattas beslut om SL-taxan. En prishöjning inte leder till målet om att fler ska åka kollektivt och att biljettintäkterna ska öka, skriver S, MP och V i Stockholms landsting. 

I morgon, tisdag, röstar Stockholms läns landsting om SL-taxan. Om den moderatstyrda alliansen får bestämma blir månadskortet 100 kronor dyrare, och höjs till 890 kronor.

Kollektivtrafiken är en avgörande pusselbit i många stockholmares vardag och en förutsättning för att hela regionen ska fungera och växa. Varje dag reser 100 000-tals människor med SL. De är beroende av en fungerande kollektivtrafik och nio av tio väljare i länet anser också att det är viktigt att kollektivtrafiken förbättras.

Men att, som Moderaterna nu vill, höja priset, skära ner i trafiken och ställa in planerade investeringar i ny trafik vore att gå i motsatt riktning och göra vardagen krångligare och dyrare för väldigt många människor.

I stället för kortsiktiga förslag om dyrare och sämre kollektivtrafik behövs en ny och mer långsiktig politik. Genom rätt prioriteringar av trafik framför höga kostnader för byråkrati och konsulter går det att skapa utrymme för lönsamma investeringar som gör trafiken bättre och som lockar fler resenärer.

Höjt SL-kort prövades av alliansen så sent som 2011. Vi var emot det då, och vi är emot det nu. Med facit i hand vet vi att en prishöjning inte leder till målet om att fler ska åka kollektivt och att biljettintäkterna ska öka. År 2014 ökade kollektivresandet med blygsamma 0,7 procent jämfört med året innan, fast befolkningen i Stockholms län ökade med mer än det dubbla, 1,6 procent.

Därutöver råder i dag krångliga zongränser och tekniska brister som orsakar förseningar och inställda tåg. Sammantaget blev effekten av den misslyckade politiken 150 miljoner i uteblivna intäkter för SL, bara under 2014.

Vi vill därför behålla det nuvarande priset på SL-kortet. För att långsiktigt lösa de problem som Moderaterna skapat under sina åtta år vid makten vill vi i stället:

  • Prioritera utbyggnad av kollektivtrafik där behoven är som störst i kommuner med hög byggtakt och företagsetablering.
  • Stoppa miljardrullningen inom SL. Konsultnotorna har ökat med 40 procent, och förra året betalades 1,2 miljarder till externa konsulter.
  • Införa ett enklare biljettsystem – enhetstaxa. En och samma taxa i hela länet tar bort de krångliga zonerna och gör det lättare att resa med reskassa, enkelbiljett och SMS-biljetter.
  • Utveckla smartare och lättare teknik, och förbättra SL:s information och kommunikation. Det ska vara enkelt för alla att köpa biljetter på plats och på nätet.

Resenärerna har rätt till en kollektivtrafik som gör det enkelt att arbeta och bo här i länet. Vi tror att det är bästa sättet att få regionen att utvecklas. Samtidigt måste något göras åt den skakiga ekonomiska situation som Moderaterna försatt hela landstinget i. Det kommer kräva hårda prioriteringar och ökad effektivitet.

Vårt besked är därför tydligt: Resenärerna i Stockholmsregionen behöver en bättre kollektivtrafik som öppnar för ökat resande. Därför kommer vi på tisdag att ställa oss på resenärernas sida och rösta nej till den moderatstyrda alliansens förslag om höjda SL-taxor.

Erika Ullberg, oppositionslandstingsråd, Socialdemokraterna
Susanne Nordling, oppositionslandstingsråd, Miljöpartiet
Håkan Jörnehed oppositionslandstingsråd, Vänsterpartiet