Krönika Det finns kanske skäl att vara orolig för Elon Musks planer för Twitter, men frågan är om vi inte borde vara mer oroliga över de ägare som försöker styra innehållet på plattformarna.
“The bird is freed”, skrev Elon Musk på Twitter i fredags efter att det offentliggjorts att det numera är han som äger plattformen. Mångmiljardären publicerade även ett offentligt brev till Twitters annonsörer, där han förklarade att anledningen bakom köpet är att han älskar mänskligheten och tycker det är viktigt att civilisationen i framtiden har “a common digital town square”.
Musks generella ambition med Twitter-styret verkar vara att göra plattformen friare. Bland annat genom att göra det möjligt för personer som blivit bannlysta att få tillbaka sina konton. Detta gäller exempelvis Donald Trump, som blev borttagen från Twitter efter stormningen av Kapitolium, och Alex Jones, som spridit konspirationer om att masskjutningen på lågstadieskolan Sandy Hook i USA 2012 var iscensatt.
Senast i fredags anklagade högerprofilen Chang Frick mig för att “resonera som den sämsta sortens hora”
Elon Musk talar ofta varmt om yttrandefriheten och har tidigare sagt att han som ägare av plattformen vill lätta på riktlinjerna kring desinformation och hatretorik.
Personligen försöker jag hålla mig borta från twittrandet så mycket som möjligt, men det lilla jag snappat upp från plattformen är att den redan nu består av ett oändligt flöde av just desinformation och hatretorik (senast i fredags anklagade högerprofilen Chang Frick mig för att “resonera som den sämsta sortens hora”).
Kanske är det just för att tonläget redan är så högt som många är oroliga över Tesla-grundarens senaste renoveringsprojekt. I mediesfären används Twitter som en bibel och man ska därför inte underskatta hur plattformen påverkar nyhetsrapporteringen som i sin tur påverkar hur folk uppfattar verkligheten. Sociala medier blir allt mer sammansvetsade med reell politik och i Sverige sker detta främst på Twitter eftersom det är den plattform där journalister, politiker och betalda propagandamaskinister är mest aktiva.
Att Elon Musk i en sådan period öppnar upp för att släppa in mer desinformation och hatfylld retorik kan självklart verka illavarslande. Men kanske finns det tvärtom skäl att se hans ambitioner som en räddning.
Jag minns att jag under pandemin reagerade på att Facebook började flagga för felaktiga uppgifter i vissa inlägg från vaccinmotståndare. Trots att konsevenserna av varningarna, i bästa fall, ledde till att fler läste sådana inlägg med en kritisk blick kändes flaggorna förljugna. Som att Mark Zuckerberg, företagets VD, gjorde anspråk på ett godhetskapital han inte besatt. Sedan dess har denna typ av varningsflaggor och avstängda konton ökat, både på de Zuckerberg-ägda plattformarna Facebook och Instagram och på Twitter, som fram tills i fredags ägdes av flera olika aktieägare. Kapitalförvaltaren The Vanguard Group innehade den största andelen på 10,3 procent.
När företag tillåts markera innehåll och styra vilka som får uttala sig placeras de på en upphöjd position som sanningssägare och demokratikämpar. Det blir en metod för att öka verksamhetens förtroende och ett sätt att rentvå den från negativa anklagelser. Som att Zuckerberg åtalats för att varit direkt involverad i beslut som ledde till att Cambridge Analytica fick tillgång till privat information om miljontals Facebookanvändare inför det amerikanska presidentvalet 2016. Eller att The Vanguard Group mellan 2017 och 2020 investerade 2,7 miljarder dollar i bolag som enligt Amazon Watch förstörde Amazonas. Det här är en typ av woke-washing som inte bara leder till att företagen får ett förtroende de inte förtjänar utan även till att de får ta rollen som gatekeepers till vad som är sant och vem som får säga det online.
Detta ger dem en extrem makt som på många sätt sträcker sig över det inflytande folkvalda statsledare har, och även om de hittills förvaltat den hyfsat väl är jag kritisk till grundpremissen. Jag vill inte att världens rikaste män ska styra hela världens verklighetsbild och jag vill inte att deras plattformar ska likställas med demokratiska torg. Sociala medier kommer alltid vara vidriga, känslostyrda och till stor del faktaresistenta helveten styrda av människor vars huvudsakliga mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Jag uppskattar att Elon Musk verkar vilja påminna oss om det. Det blir en chans för oss att omvärdera vilket förtroende vi ska ha för de sociala plattformarna, en möjlighet att se dem för vad de faktiskt är. Och, om jag får önska: ett tecken på att det är dags att föra de politiska samtalen någon annanstans.
Selma Brodrej, är frilansjournalist
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.