Allt fler resenärer skadas sedan M såg till att SL-spärrarna började smälla igen snabbare. Men inget har hänt med fusket. Vi vill ha öppna spärrlinjer, skriver MP:s trafikpolitiska talesperson i Stockholms landsting.
Allt fler resenärer skadar sig sedan M såg till att SL-spärrarna började smälla igen snabbare. Men det har inte haft någon effekt på fusket.
Moderaterna, som styr SL, tar varje chans att prata om att de vill se tuffare tag i kollektivtrafiken. Och resultatet låter inte vänta på sig. I fjol såg Moderaterna till att spärrarna i tunnelbanan började smälla igen fortare. Nu visar nya siffror att antalet resenärer som skadar sig på spärrarna mer än fördubblats.
Miljöpartiet varnade för det här, men Moderaterna körde på. Nu får resenärerna ta smällen. Moderat politik gör ont, men har ingen effekt på det fusk de säger att de vill bekämpa med sina spärrar.
För med tanke på hur ofta M kommer med förslag om högre, skrikigare och smälligare spärrar så borde fusket vara ett minne blott. Om det fungerat. Men i själva verket tyder det mesta på att fusket är ganska oförändrat över tid.
Det här handlar inte bara om skador utan också om synen på resenärerna och en attraktiv kollektivtrafik. Spärrarna har inte någon större effekt på de relativt få som plankar, men drabbar den stora majoritet som betalar för sig.
Miljöpartiet har länge drivit frågan om att skrota spärrarna helt och ha en öppen spärrlinje. Spärrarna står i vägen för resenärerna och för en modern och attraktiv kollektivtrafik. Det här är inga konstigheter utan finns och fungerar utmärkt i Berlin och i många andra städer i världen.
Vill vi att fler ska åka tunnelbana är det ett misslyckande när personer skadar sig på dem, när gravida undviker spärrarna, barn tycker de tjutande spärrarna är läskiga och när vi kan läsa om hundägare vars hundar kommit i kläm.
När Stockholm växer snabbt måste kollektivtrafiken hänga med. Den måste byggas ut, men för att minska trängseln måste också onödiga hinder tas bort. Då finns det inte plats för spärrar som skapar köer, trängsel och blåmärken. Det är klart att alla ska betala för sig, men ska vi få ner fusket måste vi göra sådant som fungerar.
Därför vill vi se mer personal i tunnelbanan som kan kontrollera biljetter. Personalen kommer också att kunna bidra till att öka tryggheten och ge service. Även med öppen spärrlinje kommer det behövas platser i kollektivtrafiken där alla kan köpa och ladda kort. Vi vill utveckla SL Center till att ta ansvar för den delen genom att införa minicenter på fler platser. På detta vis är resenären och god service i fokus.
Utan spärrar minskar trängseln och det blir smidigare för resenärerna att åka kollektivt. Inför öppen spärrlinje nu.
Fyra åtgärder för en smidigare kollektivtrafik.
Skrota spärrarna – de står i vägen för resenärerna
Öppna dörrarna. Släpp på passagerarna genom alla dörrar på bussen. Då blir det smidigare att komma på och bussen kommer fortare i väg.
Fler bussfiler. Bussarna ska rulla, inte stå och stampa i bilköer
Laga hissar och rulltrappor. För många hissar och rulltrappor står still. Det ökar trängsel och gör resandet svårare särskilt för de resenärer som är helt beroende av hiss eller rulltrappa.
Malin Karlsson (MP), trafikpolitisk talesperson i Stockholms läns landsting
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.