Pengarna inom hemtjänsten rullar iväg i en växande byråkrati. Vi behöver smarta lösningar för att klara det stigande antal äldre och multisjuka som bor i sina hem, skriver Annelie Carlsson i ett medborgarförslag till Södermalms stadsdelsnämnd.
Stockholms hemtjänstpersonal har från och med 2014 försetts med ParaGå – en mobil med GPS. Vi loggar nu in hos de äldre när vi kommer, och loggar ut när vi går därifrån. Varje arbetsmoment har försetts med x antal minuter enligt en på förhand inskriven schablon i ett dagsschema. I mobilen kryssar vi in de olika arbetsmoment vi utfört.
Med ett stigande antal multisjuka som bor kvar hemma är det dags att ställa andra krav på hemtjänst än denna fokusering på tid. Att arbeta på hemtjänst är tungt och ensamt. Det kräver både ett starkt psyke, en god fysik och inte minst klokskap. Det krävs också mod att ensam möta svåra symtom på demens eller psykisk sjukdom.
Hemtjänst är inte ett tillfällighetsjobb för unga och handlar inte längre om att ge Asta en kopp kaffe. Vi möter dagligen allt sjukare personer där det inte är tillräckligt att du är trevlig. Du måste kunna bedöma situationen och avläsa förändringar i hälsotillståndet.
Hade jag valt att arbeta med hamburgare hade mina arbetsuppgifter förändrats en hel del på de tjugofem år jag varit verksam i yrket. Idag är mina arbetsuppgifter i stort sett oförändrade.
Kompetensutveckling ses som en löneförmån och är därför i sig redan ett lönepåslag. Eftersom du inte kan ställa några krav på arbetsuppgifterna efter en kunskapshöjning utvecklas varken personal, yrkesroll eller verksamhet.
Därmed sparar man i förlängningen in på kvalitet. Pengarna inom äldreomsorgen rullar i stället iväg i en växande byråkrati. Inte i kvalitet.
Hur är det tänkt att locka unga människor till att jobba inom hemtjänst? Med en växande äldre befolkning måste det omvandlas till ett framtidsyrke. Vi måste återgå till vad som är målet med verksamheten. Det kan aldrig vara tiden.
Man måste kunna kräva en liten fast personalgrupp med hög kompetens kring de som har störst omvårdnadsbehov. Det är både effektivt och nytänkande.
En stabil personalgrupp ökar kvaliteten både på omvårdnad och arbetsmiljö. Det skapar trygghet och lugn för både äldre och personal. Vi kan inte möta framtiden med dagens ojämlika hemtjänst och alla informationsmissar som följer på den. Äldre ska inte behöva oroa sig för vem som kommer in genom dörren.
Mitt konkreta förslag är:
- Ta bort tidmätningssystemet, det slukar resurser. Fundera istället över varför man inte litar på alla de vårdgivare man i Stockholm gett uppdraget hemtjänst. Hur skapar man en jämlik hemtjänst med så många olika utförare?
- Kräv fasta vikarier istället för att dagligen ringa in olika timvikarier. Det är ineffektivt och kostsamt.
- Dela upp hemtjänsten i två delar: Service och Omvårdnad. Till Service räknar jag de äldre som inte har så stort hjälpbehov utan endast behöver hjälp såsom städ, inköp, ledsagning eller promenad. Hit räknar jag också hushållsnära tjänster som köps privat. Att detta idag blandas med omvårdnad är ett slöseri med resurser. Omvårdnad är den grupp äldre som både behöver omvårdnad och service, det vill säga de som har ett stort hjälpbehov såsom den växande gruppen demenssjuka och ren palliativ vård. Organisera omvårdnadsdelen i små självstyrande grupper med specialkompetens och i nära samarbete med sjukvårdspersonal och biståndshandläggare. På så sätt underlättas kommunikationen oss emellan och trycket på akutvården lättar.
- Personalen bör kontinuerligt kompetensutvecklas och ges handledning. Skapa ett framtidsyrke genom att möjliggöra för personalen att avancera från service till omvårdnad och vidare till teamledare, utbildare, handledare.
- Certifiera specialteamen för att säkerställa kvaliteten. Idag är det alltför lätt att kalla sig specialteam inom äldreomsorgen.
- Omdefiniera yrkesrollen. Vi är varken vårdbiträden eller undersköterskor, däremot ger vi mycket kvalificerad omvårdnad till exempelvis svårt demenssjuka och äldre med psykisk sjukdom.
- Att bara anställa personer från omvårdnadsgymnasiet är inte framtiden.
Slutligen: Lyssna på personalen i förbättringsarbetet. Det är personalen som gör skillnad, det har hamburgerkedjorna redan fattat.
Annelie Carlsson, vårdbiträde i ett av de etthundraåtta företag som utför hemtjänst på Södermalm
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.