FREDAGSKRÖNIKAN När det ukrainska passagerarplanet sköts ner hade medier och UD så många omskrivningar för begreppet svenskar att de slog knut på sig själva. Inte ens i döden får dessa människor vara svenskar, konstaterar Tanvir Mansur.
Gina Dirawi blev känd på Youtube för sina sketcher. Det ledde till en raketkarriär där hon fick vara programledare för bland annat Melodifestivalen, Kristallen och Grammisgalan. I dokumentären “Vad hände Gina Dirawi?”, berättar hon om hur mycket hon älskade julen som barn. 2015 blev hon erbjuden att sitta som julvärd i SVT för att presentera Kalle Ankas jul. Det är en av de starkaste traditionerna i Sverige.
Hon var överlycklig. Men glädjen varade inte länge, för att väldigt snart började hon få både hatiska mejl och hotbrev. Säkerhetsläget blev så pass allvarligt att hon fick ha fyra livvakter runt sig under Melodifestivalen 2016.
Det handlade förstås inte om att hon gjorde ett dåligt jobb som julvärd. Hon var den första julvärden som kommer från en muslimsk familj. Det spelar ingen roll att hennes familj har firat jul sen hon var barn. För de här hatarna blev hon en symbol för det “utländska”. Det som inkräktade på symbolen för det “svenska”, julvärden.
Den dystra sanningen är att Sverige låter dig inte bli svensk, om du inte är vit och överger allt du känner till om din ursprungskultur. I länder som USA, kan du bli “amerikan” när du flyttar dit. Det är så klart ett samhälle med djup rasism också, men just benämningen på dig som en del av landet, det råder det inte tvivel om. Egentligen är det inte den nationella identiteten som är det eftersträvansvärda, utan att bli behandlad lika. Svenskheten är villkorad.
När det ukrainska passagerarplanet sköts ner av Iran för ett par veckor sen, var det svårt att använda ordet “svenskar” för att benämna de 17 svenskar som var ombord på planet. Varför? För att de hade utländsk bakgrund eller hade inte fått medborgarskap i Sverige än. Medierna och Utrikesdepartementet hade så många omskrivningar för begreppet svenskar att de slog knut på sig själva. “17 personer hemmahörande i Sverige. varav sju hade svenska pass”. “Folkbokförda i Sverige”. “Bodde i Sverige”. “Hade svenskt medborgarskap”. “17 av dem var bosatta i Sverige.” Samtidigt som medier utanför Sverige inte hade några problem med att använda begreppet “Swedes”.
Den här synen på svenskhet genomsyrar alltså medier och politiken. Och den är inte begränsad till Sverigedemokraterna.
Utrikesministern Ann Linde twittrade också ut att det var 17 personer hemmahörande i Sverige. Inte ens i döden får dessa människor vara svenskar.
Den här synen på svenskhet genomsyrar alltså medier och politiken. Och den är inte begränsad till Sverigedemokraterna. Men som ett självspelande piano hånade Kent Ekeroth (SD) de som hade dött i flygplanet. Han tycker inte att asylsökande personer, eller personer med utländsk bakgrund, kan vara smålänningar. På sociala medier delades namnen på passagerarna, för att konstatera att de inte var svenskar. Författaren Lena Andersson skriver i DN att det räcker inte att flytta till Småland för att bli smålänning.
Svenskhetens villkor har varit rigida. Och villkoren innebär det här: Det spelar ingen roll hur länge vi har bott i Sverige. Det spelar ingen roll hur många generationer våra familjer har levt här. Vi kommer inte att ses som som smålänningar, göteborgare eller svenskar. Inte av alla. Och vi kommer inte behandlas som alla andra, de som tillhör normen. Det är den dystra sanningen. Så länge vi har ett utseende som sticker ut från vita majoritetssvenskar. Så länge vi har en tro som inte är sekulär kristen, så länge vi pratar flera språk eller äter mat som inte kommer härifrån. Då räknas inte vi. Vi kommer alltid att få höra de här orden: “Åk tillbaka”. Även om vi är födda här.
Det handlar om viljan att exkludera. Och det är så man skapar identifikation. Det är så nationella och etniska identiteter fungerar. Vi definierar gränserna för vilka som tillhör gruppen och vilka som inte gör det. Men precis som tider förändras, så skapas nya förutsättningar för oss. Sverige har inte alltid existerat, och många geografiska gränsdragningar har kommit i modern tid. Det som var svenskt 1397, 1809 och 2020 är väldigt olika. Därför ska vi kunna ha flera identiteter samtidigt. Därför är det fullt möjligt för riksdagsledamoten Laila Naraghi (S) från Oskarshamn att också vara smålänning. Och därför ska det vara helt naturligt för en muslimsk norrlänning att vara julvärd.
Tanvir Mansur är skribent och producerar podcasts
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.