Undantaget för utsläpp från sjöfarten bromsar utvecklingen.
Sverige har begärt undantag från EU:s nya avgifter för sjöfartens utsläpp fram till 2030. Regeringen vill att Gotlandstrafiken ska undantas från kraven på ökad iblandning av fossilfria bränslen som EU:s medlemsländer har kommit överens om.
Undantaget riskerar att göra Gotlandstrafiken till ”ett museum över det fossila som vi alla lämnar bakom oss” enligt klimatdebattören Mattias Goldmann.
Och undantaget är inget som Destination Gotland, som driver färjetrafiken, vill ha. Bolagets mål är en klimatneutral överfart senast 2045, och bolaget vill hellre ha stöd att röra sig snabbare mot målet – än att skjuta på det.
Bolaget är beslutsamt. Regeringen bromsar
Bolaget har redan beställt en färja som kan drivas av vätgas, katamaranen Horizon X som är redo att tas i trafik om bara några år.
Men även här bromsar regeringens politik. För att vätgasen ska vara fossilfri måste den produceras av fossilfri el. Planen var att elen skulle komma från en ny vindkraftpark, Aurora, söder om Hoburgen vid Gotlands sydspets. Här planeras 370 vindkraftverk. När de är i bruk kommer de att kunna producera 24 terawattimmar, lika mycket som fem miljoner hushåll förbrukar på ett år. Vindkraftsparken har fått tillstånd av länsstyrelsen, men regeringens beslut dröjer.
Tålamodsprövande för projektet Gotland Horizon, ett samarbete mellan bland annat Uppsala universitet och Rederi AB Gotland som finansieras av Energimyndigheten, och dåligt för klimatet.
Istället för att resa segel i omställningsvinden kastar regeringen i ännu ett släpankare. Med Tidö-regeringens politik försenas omställningen, och fördyras.
Istället för att vara ledande i EU, verkar Sveriges ambition numera inskränka sig till att vara bromskloss och sist i klassen. Det gör att företag går miste om möjligheten att utveckla lösningar i Sverige som sedan kan exporteras till andra länder, i och bortom EU.
Vätgasdrift kräver investeringar, och el, men är möjligt. Forskarna vid Uppsala universitet är övertygade, bolaget är beslutsamt. Regeringen bromsar.
Runt hörnet finns passagerarfartyg som drivs direkt av vinden, utan behov att omvandla vindenergin till el. Ett svenskt rederi är världsledande i att utveckla tekniken. I framkant ligger framtagandet av ett fraktfartyg som ska kunna korsa Atlanten på sju dagar, med 90 % lägre utsläpp tack vare moderna segel. Symboliskt nog har företaget fått stöd inte av Sverige – utan av EU.
Tänk dig när det raspar i högtalaren och kaptenen tar ordet. Välkomna ombord på M/S Gotland och vår resa till Nynäshamn. Vi har idag gynnsamma sydöstliga vindar och beräknar att överfarten kommer att ta två timmar och 58 minuter. Vi har nu stängt av samtliga motorer och drivs framåt enbart av våra segel. Må vinden stå oss bi.
Är det tumlare som skymtar vid fiskebåten där borta? Ett lekfullt glitter som dyker i svallvågorna.
Nej, det är alltför osannolikt. Än.
Lisa Pelling
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.