Expressen ropade KÖR UT DEM! Dagens Nyheter publicerar rasistisk annons. Och samhällsklimatet är lika rått nu som då.
Det var september 1993. Expressen ropade ”KÖR UT DEM! Så tycker svenska folket om invandrare och flyktingar.” Den löpsedeln föddes inte ur ett tomrum. Samhällsklimatet hade hårdnat.
I början av 1990-talet var de rasistiska våldsdåden många i Sverige. Under 1992 skedde 52 attacker mot flyktingförläggningar. Lasermannen John Ausonius sköt elva män, en av dem till döds, eftersom de hade utländskt ursprung.
Samtidigt hade Ny Demokrati kommit in i riksdagen. Partiet var redan från början högerpopulistiskt, men gick med tiden allt längre i sin rasistiska retorik. Bert Karlsson hävdade att 90 procent av brotten mot svenska pensionärer begicks av ”zigenare”. Om Sveriges 200 000 muslimer sa Ian Wachtmeister ”Folk i Sverige är rädda för de här människorna. Det är bara vi som vågar tala om den här saken. De andra politikerna är fega.”
Hela denna samhällsanda finns föredömligt skildrad i Gellert Tamas bok ”Lasermannen”.
Nu är det december 2013. Sverigedemokraterna, födda ur den rasistiska rörelsen, sitter sin första mandatperiod i riksdagen och är landets tredje största parti i SCB:s väljarundersökning. Norge har skakats av Breivik, Sverige har haft en ny laserman och Skånepolisen vägrar erkänna att deras registrering av romer är rasistisk. På hatsajter som Avpixlat bedrivs dagligen rasistisk propaganda – kampen mot människovärdet och demokratin har till stora delar flyttat från gatorna till nätet.
I detta läge väljer Dagens Nyheter, Sveriges största dagstidning, att publicera en annons som i enlighet med all rasistisk argumentationsteknik förvrider statistik för att hetsa mot stora delar av Sveriges befolkning.
Chefredaktören Peter Wolodarski försvarar publiceringsbeslutet med att annonsen ”håller sig inom ramen för vad vi kan acceptera”. Det är ett förbluffande ryggradslöst uttalande. Ramar är ju inte eviga, de krymper och vidgas i takt med samhällsklimatet.
Dagens Nyheter inte bara accepterar vår tids rasistiska ram med sin publicering – tidningen bidrar dessutom kraftigt till att utvidga den. Det är inte utan att man längtar efter publicister som Torgny Segerstedt, chefredaktören för Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning som vigde sitt liv åt kampen mot nazismen. I Jan Troells drama ”Dom över död man” säger Segerstedt: ”För eller emot, det evigt mänskliga hos människan.”
DN-annonsen kostade enligt köparen Karl-Olov Arnstberg – en av Sveriges värsta hetsare mot romer – 115 000 kronor plus moms. Så mycket får man alltså betala för att få Dagens Nyheter att bortse från det evigt mänskliga hos människan. Och att hetsa mot alla sina läsare med någon form av invandrarbakgrund.
För det är precis vad DN nu har gjort. Peter Wolodarski pratar om de ”utförliga diskussioner internt” som föregått annonsen. Kan det vara så illa att kortsiktiga ekonomiska hänsyn har dragit det längsta strået? Att i en alltmer pressad mediebransch väljer DN hellre att vinstmaximera än att stå upp mot rasismen?
Med detta förlorar Dagens Nyheter sin publicistiska trovärdighet. En mycket mer smärtsam konsekvens är att samhällsklimatet förråas, ännu en gång. Människan förlorar ännu en del av sin mänsklighet.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.