Spärrarna i Stockholms tunnelbana bör tas bort. Dagens system drabbar snarare alla dem som betalar avgiften än plankarna. Det skriver S-företrädarna Tomas Rudin, Magnus Nilsson och Anders Göransson.
Under de senaste veckorna har SL fått mycket kritik för spärrarna i Stockholms tunnelbana. Människor kläms och gör sig illa när de passerar de automatiska dörrar som stängs för att utestänga gratisåkare. Sedan tidigare har SL också dragit på sig kritik för att anlita vaktbolag där vakter arbetat på provision för att bötfälla så många som möjligt för bristande betalning.
Trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm (M) har förklarat krig mot gratisåkandet i Stockholms tunnelbana och gjort “plankandet” till en huvudfråga i sitt politiska program.
Det är oacceptabelt att inte betala sin biljett. Samtidigt kan vi inte ha en situation där resenärerna betraktas med misstänksamhet och utsätts för repressalier. Där alla behandlas med lika stort mått av obehagligheter i syfte att hålla betalningsmoralen uppe.
Men hur stort är egentligen problemet?
Stockholmarna reser oftare kollektivt än de flesta. Andelen resenärer som har månadskort är mycket hög. Andelen som reser utan att betala är inte alarmerande hög, men de som plankar underminerar betalningsmoralen och andelen behöver sänkas. Plankandet innebär dessutom ett inte oväsentligt bortfall av intäkter. Detta i ett läge där de ekonomiska prognoserna för SL är mycket oroande.
Vi anser dock att nuvarande modell för att motverka plankande snarare drabbar alla dem som betalar avgiften än plankarna.
Vår slutsats är att man måste fundera på en helt annan modell som utgår från vad som är bäst för den övervägande majoriteten, de som faktiskt betalar och gör rätt för sig.
I denna modell tas spärrarna bort så att alla snabbt och enkelt kan ta sig fram i systemet. Dagens spärrvakter får i stället som huvuduppgift att höja servicenivån för resenärerna, men också att öka antalet flygande kontroller.
Genom en kraftig utökning av de flygande kontrollerna och kraftigt höjda straffavgifter för plankarna tror vi att man kan slopa spärrarna och på samma gång minska plankandet och öka biljettintäkterna.
Bäst utfall skulle en sådan reform sannolikt få om den kombineras med ett nytt taxesystem som bygger på enhetstaxa och där Accesskortets möjligheter tas tillvara.
Berlin har ett kollektivtrafiksystem i världsklass, utan spärrar. Vi borde väl inte vara sämre?
Tomas Rudin, oppositionsborgarråd (S)
Magnus Nilsson, kassör Reimersholmes s-förening
Anders Göransson, ordf Katarina Västra s-förening
Ett mer ingående förslag av hur ett nytt taxesystem skulle kunna utformas finns att läsa i följande blogginlägg >>
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.