Nanna Wikholm och Jens Sjöholm Bild: Magnus Selander
Nanna Wikholm och Jens Sjöholm Bild: Magnus Selander

Den nya färdtjänstupphandlingen är ett avskräckande exempel på hur offentliga upphandlingar bidrar till att slå ut seriösa företag. Vi måste, och kan, ställa krav på kollektivavtal, skriver Nanna Wikholm och Jens Sjöström.

Stockholms läns landsting upphandlar tjänster för mångmiljardbelopp inom hela kollektivtrafiken samt delar av hälso-och sjukvården.

Det innebär ett stort ansvar för landstinget att de tjänster som skattebetalarnas pengar går till inte bidrar till att människor arbetar under dåliga arbetsförhållanden eller till orimligt låga löner. Ett ansvar som idag inte tas.

Senaste exemplet är när trafiknämnden i Stockholms läns landsting beslutade om upphandling av färdtjänst för de kommande åren, utan att ta hänsyn till varken arbetsvillkor eller resenärernas trygghet. Färdtjänsten har fått utså stark kritik från resenärer som vittnat om uteblivna körningar och försämrad service.

I det nya avtalsförslaget som lagts fram av alliansen finns inga krav på kollektivavtal trots att många av problemen med bristande kvalitet är direkt kopplade till arbetssituationen för chaufförerna som kör färdtjänsttaxi.

Det är inte förvånande. Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons visade i en intervju på Dagens Arena med all önskvärd tydlighet att han inte anser att det är landstingets roll är att ”lägga sig i färdtjänstchaufförernas arbetsvillkor”. Frågan är då vem som ska göra det? Det är det politiska styret i landstinget som sätter ramarna och kriterierna för upphandlingen.

Att passa det ansvaret är inte rimligt.

Utan krav på kollektivavtal skapas även en omöjlig konkurrenssituation. I dagsläget körs 98 procent av färdtjänsten av två bolag, Taxi Kurir och Taxi 020 med samma ägare, Fågelviksgruppen. Bägge saknar kollektivavtal. Taxi Stockholm och många lokala mindre bolag har kollektivavtal eller på andra sätt bättre villkor för personalen, men dessa har inte haft en chans att konkurera inom upphandlingen.

En marknad där offentliga upphandlingar bidrar till att slå ut seriösa företag skapar ett ”vilda västernsystem” som vi inte kan acceptera. Kollektivavtal säkrar på så sätt att landstinget har seriösa leverantörer som det går att lita och som kan leverera tjänster med hög kvalité över tid.

Moderaterna återkommer till att EU-direktiv för offentlig upphandling omöjliggör krav på kollektivavtal, men det stämmer inte. Sedan en tid tillbaka är dessa direktiv ändrade och krav på kollektivavtal kan även ställas på underleverantörer. Därmed är de frågetecken och hinder som Moderaterna ger uttryck för inte längre aktuella.

Det är ytterst beklagligt att vi nu har ett nytt färdtjänstavtal utan krav på kollektivavtal, vilket hade skapat en hållbar arbetssituation för chaufförerna och en trygghet för resenärerna. Vi ser dock en öppning till förändring i och med att Kristoffer Tamsons nu ändå säger sig vara beredd att se över chaufförernas arbetsvillkor och hur de påverkar färdtjänstens kvalité. Avtalet håller just nu på at tas fram och det finns möjlighet till justeringar i kriterierna för avtalet.

Vi kommer att fortsätta driva att landstinget ska införa regel om krav kollektivavtal i samtliga av sina upphandlingar. Ytterst är det ansvarigt personallandstingsråd Peter Karpelan (M) och finanslandstingsråd Torbjörn Rosdahl (M) som nu måste agera och se till att socialt ansvar tas för de som arbetar för landstinget, och för att de som bor i Stockholmsregionen ska känna sig trygga med att uppdrag ges till seriösa aktörer som inte ger avkall på servicen för att generera kortsiktiga vinster.

Nanna Wikholm (S), oppositionstrafiklandstingsråd
Jens Sjöström (S), oppositionslandstingsråd med ansvar för personalfrågor