Genom att införa en enhetlig taxa gör vi Stockholms län lite mindre segregerat och lite mer rättvist. Det skriver Erika Ullberg (S) och Malin Karlsson (MP).
I dag kan alla som har ett 30-dagars kort resa fritt i hela SL-trafiken i Stockholms län. Det är ett smidigt och enkelt system som bidrar till en attraktiv kollektivtrafik.
För den som reser mer sällan är det dock betydligt krångligare. Zonsystemet delar upp länet i tre ologiska områden, som den som ska resa förväntas hålla reda på. Zonerna skapar orimliga barriärer i länet och till och med inom kommuner. Till exempel måste den som bor i norra Botkyrka, betala mer för att åka inom kommunen till Tumba, än att åka hela vägen in till T-centralen. Samma problem drabbar även till exempel Huddinge och Nacka.
SL:s reskassa som laddas på accesskortet är i grunden ett bra system för den som reser då och då. Men zonsystemet gör det onödigt krångligt när man måste hålla reda på vilken typ av resa som är laddad på kortet. Det är inte rimligt att resenärerna ska behöva krångla med att programmera om kortet eller ha flera olika kort med sig beroende på vilken resa de ska göra.
De intäkter som SL får genom dyrare biljett för att resa mellan zoner, är små, endast omkring en procent av de totala biljettintäkterna. En begriplig enhetstaxa där samma biljett gäller för hela SL-trafiken lockar fler resenärer. Samtidigt kan framkomligheten öka och utsläppen minska när människor väljer SL före den egna bilen. Enhetstaxan är därför både kostnadseffektiv och gynnar miljövänligt resande.
Moderaterna förordar i stället ett så kallat check in – check out-system där biljetten måste kontrolleras också när resan avslutas. Det betyder mer krångel och mer trängsel i kollektivtrafiken. Att installera systemet blir dessutom dyrt, SL har beräknat kostnaden till 400 miljoner kronor. I Västra Götaland har ett liknande system använts, det fungerar så dåligt och är så krångligt att det nu är på väg att avskaffas.
Socialdemokraterna och Miljöpartiet är tydliga. Om vi får väljarnas förtroende den 14 september så lovar vi att införa enhetstaxa, där samma pris gäller oavsett vart du reser i SL-trafiken. På så sätt gör vi Stockholms län lite mindre segregerat och lite mer rättvist.
Erika Ullberg (S), 2:e vice ordförande i Trafiknämnden och SL:s styrelse.
Malin Karlsson (MP), trafikpolitisk talesperson, Stockholms läns landsting.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.