Skäl finns att tvivla på om Moderaternas nya tonläge kring tunnelbanan är mer än retorik. Det skriver socialdemokratiska oppositionslandstingsråden Helene Hellmark Knutsson och Erika Ullberg.
För snart ett år sedan startade Socialdemokraterna en seminarieserie om förbättrad tunnelbana – ”Forum för tunnelbana”. Då fanns sedan flera år ett hårt motstånd i den moderata politiska ledningen mot att bygga ut tunnelbanan. Satsningar på tunnelbanan lades ned eller sköts på framtiden. Ansvarigt trafiklandstingsråd kallade tunnelbanan färdigbyggd. Statsministern riktade i riksdagen hård kritik mot satsningar på tunnelbana i den socialdemokratiska budgetmotionen. Fredrik Reinfeldt menade att det inte var en angelägenhet för staten. Nu är tonläget ett annat.
Onsdagen den 3 oktober visade DN/ipsos att varannan stockholmarna vill bygga ut tunnelbanan för att minska trafikproblemen. Det förvånar inte oss. Stockholmarna gillar sin tunnelbana. Den är snabb och effektiv men på många sträckor är det alltför trångt idag. Tunnelbanan behöver få högre kapacitet så fler får plats och den behöver byggas ut till flera bostads- och arbetsplatsområden.
Det är kanske i ljuset av detta som man ska se Moderaternas nya giv om att de nu visst kan tänka sig utbyggd tunnelbana. I alla fall till Nacka. Frågan är om Moderaternas nya tonläge kring tunnelbanan är mest retorik eller om det kan matchas av förslag som innebär utbyggnader även i praktiken. Det finns skäl att tvivla.
Trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm deklarerade mycket tydligt i landstingsfullmäktige under våren att en gemensam tunnel för Österleden och tunnelbana till Nacka absolut inte var aktuell. Statsminister Fredrik Reinfeldt däremot pekade nyligen i en debattartikel ut just den dragningen. Däremellan lyckades finansborgarrådet Sten Nordin lyfta fram ytterligare en dragning som ingen annan hört talas om varken förr eller senare. Även finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl gav sig ut i debatten och slog ett slag för en privat tunnelbana som inte ska ingå i SL-kortet. Fyra Moderater med helt motstridiga besked inom loppet av bara några månader.
Även andra besked har varit svårtolkade. Regeringen säger sig vilja verka för tunnelbana till Nacka och gärna påskynda utbyggnaden. I den nyss presenterade infrastrukturpropositionen finns dock inga statliga medel till tunnelbanan, istället föreslås stockholmarna själva stå för hela finansieringen genom höjda trängselskatter. Frågan är hur snabbt tunnelbana till Nacka kommer att byggas när Moderaterna på såväl nationell, regional och lokal nivå är totalt oense hur den nya tunnelbanelinjen ska dras.
I en kommentar till opinionsmätningen den 3 oktober säger trafiklandstingsrådet att ”…tunnelbanan är den kollektivtrafik som är mest effektiv”. Samtidigt väljer Moderaterna att tala tyst om den tunnelbanesatsning som är mest aktuell i närtid för stockholmarna; utbyggnaden av grön linje från Odenplan till Hagastaden och det nya Karolinska sjukhuset. Trots att där byggs över 5500 bostäder och 36 000 arbetsplatser valde den borgerliga majoriteten att år 2009 avbryta de långt gångna planerna på utbyggd tunnelbana. Utredningar visar på stor samhällsekonomisk nytta för tunnelbanan medan Moderaternas spårvägslösning dömts ut.
Om Moderaterna verkligen menar allvar med att bygga ut tunnelbanan vore en bra start att släppa prestigen och sätta igång med arbetet med tunnelbana till Hagastaden.
Såväl stora delar av näringslivet, stockholmarna och Socialdemokraterna har gett tydliga besked att tunnelbana är att föredra, när ska Moderaterna göra detsamma?
Helene Hellmark Knutsson, (S), oppositionslandstingsråd och gruppledare i Stockholms läns landsting
Erika Ullberg, (S), oppositionslandstingsråd och andre vice ordförande i SL/Trafiknämnden
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.