Bra att Transport har kommit till insikt om den omoderna kilometerskatten, skriver Skogsindustrierna i en slutreplik till Transport.
Det känns bra att vi fått har Lars Lindgren, ordförande Transport, att tänka efter och ändra uppfattning. I sin senaste replik, så har han nämligen helt frångått tanken på att införa den kilometerskatt – det vill säga en skatt på avstånd – som han i sin första artikel så starkt förespråkade.
Tillsammans med några åkare (som kanske ligger bakom hans nya insikter om att en generell skatt på avstånd är skadlig?), föreslår han i stället någon form av skatt som bara ska gälla vissa åkare, vissa lastbilar, vissa vägar och vissa branscher. Det allra bästa är dock att han numera anser kilometerskatten vara omodern. Det tycker nämligen vi också.
Som bekant är vår parlamentariska situation just nu ganska oförutsägbar och vi vet i skrivande stund inte hur förslagen om en lastbilsskatt kommer att landa. Systemet, oavsett vilka undantag som eventuellt kan komma att införas, är dessutom så pass komplicerat att införa att det lär ta ett antal år innan det är på plats.
Så, en sak som Lindgren lyfter kan vi absolut hålla med om – att inget är skrivet i sten och att inget är avgjort ännu.
Vi från näringslivet kommer att fortsätta arbeta mot införandet av kilometerskatt, vägslitageavgift, och lastbilsskatt, eftersom vi vet att den kommer att försämra förutsättningarna för de svenska företagen och därmed slå hårt mot jobben.
Magnus Svensson, ordförande i Skogsindustriernas Transportkommitté och vd för SCA Logistics
Karolina Boholm, transportdirektör Skogsindustrierna
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.