Dramatiken inatt när General Motors, Ford och Chrysler lade fram sina framtidsplaner för den amerikanska kongressen, bådar inte gott för de svenska bilfabrikerna. Volvo ska säljas och Saab ska det inte satsas en cent i. Samtidigt blöder de svenska bilmärkenas amerikanska ägare ymnigt.
25 miljarder dollar, som nämnts som en möjlig summa i ett federalt hjälppaket, räcker inte. Biljättarna spelade i natt upp konkurs redan till jul som en möjlighet, om de inte får några pengar. Sant eller inte, politikerna i Washington är satta under stark press.
Pressen ökar därmed också på Fredrik Reinfeldt att göra det hittills otänkbara, att ta hand om Volvo och Saab.
Statsministern var definitiv i helgen: "Om folk inte efterfrågar svenska bilar, måste korrigeringar ske i marknaden", sa han till Ekot. Men så tänker man inte alltid i USA. Där har problemföretag då och då fått politisk stöd exempelvis med tullar för att skydda stålproduktion som inte klarar konkurrensen. Ett skäl till sådana kortsiktiga inhopp är för att slippa se anställda hamna på gatan, med de svaga eller obefintliga trygghetssystem som finns i USA.
Peter J. Katzenstein heter en amerikansk forskare vars tes är att länder där löntagarna har svaga skyddsnät blir protektionistiska, medan öppna, dynamiska ekonomier som den svenska förutsätter generös a-kassa och en utvecklad arbetsmarknadspolitik. I den svenska modellen kan vi våga låta krisföretag försvinna, därför att vi har ett skyddsnät för de anställda. Eller rättare sagt: vi hade.
Genom den svenska regeringens oförnuftiga beslut att försämra a-kassan, hörs också i Sverige rop på räddningspaket, ett land som i årtionden varit öppen för förändringar och rationaliseringar. Om Reinfeldt vill att marknaden ska lösa Volvos och Saabs problem, måste han under alla omständigheter återställa a-kassan. Man kan inte säga nej till både skyddsnät och räddningspaket.
Ändå bör man inte stänga dörren för statliga inhopp i Volvo vilket regeringen har gjort. Mona Sahlins inställning att laga efter läge, att Sverige ska ha en beredskap för att gå in med stöd eller ägande, är en rimligare hållning. För ingen vet ju hur det går.
Enligt utländska medier har Ford och General Motors bett den svenska regeringen om lånegarantier för att "klä upp bruden", så att man ska få ett bra pris inför en försäljning. Men vilkas andra biltillverkare har idag finanser för att köpa Volvo och Saab? Och blir det någon slags konkurser i USA – vilket inte ska uteslutas – då hamnar lik förbaskat bollen i Reinfeldts knä.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.