debatt Genom att licensiera spelmarknaden skulle staten få ordning på det utbredda spelandet. Men det finns en hel marknad med olicensierade alternativ som fortfarande riktar sig till svenska kunder. Vilket Sverige borde ta tag i, menar Bruno Berlafa.
Det har gått nästan ett år sedan den nya svenska spelregleringen trädde i kraft. Och vilken kraft det har varit! Det som en gång ansågs vara en av de bästa marknaderna i världen har förvandlats till en mer konkurrenskraftig marknad än någonsin tidigare. Tanke bakom den var för det bästa, men för tillfället har situationen förvärrats om du frågar operatörer, spelande kunder, affiliates eller till och med spelutvecklare.
Över 200 spelbolag som är inriktade på casino och bettingsidor konkurrerar inte bara med varandra, utan också med den statliga jätten Svenska Spel och ATG. Allt under övervakning av storebror i form av Spelinspektionen och Konsumentverket. De myndigheter vars uppdrag är: ”Att se till att lotterier, kasinospel och annan spelverksamhet i Sverige genomförs lagligt, säkert och pålitligt”.
Den svenska staten strävar efter att uppfylla en mer säker spelmiljö och samlar också in generösa pengar från 18 procents skatt på spelinkomster brutto från licensinnehavare. De licensierade företagen omsatte 3 484 miljarder kronor under tredje kvartalet bara i år, enligt siffror från Skatteverket och Spelinspektörens preliminära siffror. Inget dålig inkomst till staten får man säga.
Samtidigt har noterade spelbolag som Kindred, Leo Vegas och Betsson alla sett att deras aktiekurser drabbats negativt. Samma negativa trend har också tillämpats på andra bolag inom branschen såsom affiliatenätverk som Raketech och Catena Media till spelleverantörer som NetEnt.
Ett av huvudmålen med den nya spelregleringen var att få ett mer säkert, pålitligt och lagligt ramverk. Ett ramverk som dock många operatörer och personer inom inom branschen har påpekat för att vara minst sagt vaga gällande regler för hur marknadsföring får se ut och utföras.
Redan i februari uppmanade civilministern med ansvar för den nya spelregleringen, Ardalan Shekarabi, spelbolagen att ”ta ansvar eller möta konsekvenserna”.
Som ett resultat begärdes en mer måttlig och subtil form av marknadsföring med en mindre aggressiv ton.
På andra sidan försöker spelbolagen, med press från ägare, att hitta balansen mellan att få fler kunder, men också hitta ett sätt att tolka vad ”subtil” marknadsföring innebär.
Ninja Casino tolkade det felaktigt och under året har flera spelbolag bötfällts. Böter som till och med skulle göra UKGC, den engelska motsvarigheten till Spelinspektionen, avundsjuka.
Verkligheten för de många licensierade online-operatörerna inom casino och vadslagning är konkurrensutsatt och riskfylld och måste i detta skede skapa en marknad där många av de 200 varumärkena inte kommer ha en plats i framtiden. Marknaden påverkas av några av dessa variabler:
- 18% skatt på nettoomsättningen
- Spelare måste sätta insättningsgränser per dag, vecka, månad och begränsa sin inloggningstid; självbedömningstester sak också finnas tillgängliga.
- Begränsade möjligheter att dela ut bonusar (endast 1 bonus per licensinnehavare)
- Spelpaus (det nationella registret för självuppsägning)
- Betydande begräsningar i marknadsföringen
- Ingen VIP-behandling eller någon form av “uppsäljning” är tillåtet (denna typ av spelare har historiskt sett varit en stor del av intäkter för spelbolag)
- Ett individuellt snurr på en spelautomat måste nu ha en 3-sekunders fördröjning snarare än 0 fördröjning mellan snurr. (en betydande minskning av omsättningen ur operatörens synvinkel)
Att försöka lansera nya varumärken under dessa förhållanden är i dagsläget uteslutet. Tiderna när det lanserades ett nytt casino var och varannan vecka är svunna tider.
Spelarna kan ha en säkrare miljö nu, men marginalen från operatörens synvinkel har minskat avsevärt. Bristen på lojalitet försvann betydligt när spelare bara tillåts en bonus per licens. Så låt oss ta en titt på hur saker och ting har förändrats ur spelarens synvinkel.
Från en säkerhetssynpunkt har Spelpaus varit en välsignelse för alla spelare som inte kan begränsa sitt spelade. Många av dem med så starkt spelberoende att det direkt utgör en fara för dem och deras närmaste familj. Otaliga berättelser finns om kraschade ekonomier och äktenskap. I vissa fall till och med en större sannolikhet för att begå självmord.
Enligt Spelinspektionen är uppskattningen att cirka 91 procent av de svenska spelarna spelar på ett licensierat alternativ. Är det lögn, förbannad lögn eller snedvriden statistik?
Inom mindre än en minut kan du dock nu stänga av dig från alla spelplatser online och skyddas från spelannonsering. När det är gjort är det ingen återvändo. Åtminstone inte om du vill spela på ett licensierat alternativ.
För de som älskar slots har den nya uppsättningen av regler gjort spelandet betydligt tråkigare. Utvecklarna av slots måste se till att varje snurr måste ta minst 3 sekunder.. Ett drag som gjordes för att skapa en mer säker miljö, men frågan kvarstår. Hur mycket kvar av spänningen och njutningen av kärnprodukten?
För de spelare som aktivt letar efter någon typ av insättningsbonus är valfriheten mycket mer begränsad. Dagarna med otaliga erbjudanden och kampanjer är över. Likaså dagarna med nya aktörer på marknaden, vilket innebär mindre konkurrens. Vad ska den stora mängden spelare som åtnjuter regelbundna bonusar och slotsessioner utan avbrott göra nu? Svaret kan finnas efter några enkla sökningar på Google.
Det nya lagförslaget har en klausul om att licensierade operatörer är skyldiga att skydda spelare från alltför stora spelaktiviteter, genom att lägga till begränsningar och alternativ för självhjälp på deras webbplats. Låt oss se hur säkra saker verkligen är.
Som man kan se på figur 1 har sökvolymen för “casino utan licens” ökat enormt (alla presenterade sökvolymer är uppskattningar tagna från accuranker.com).
Från början av året gjordes ungefär 500 sökningar / månad, men senaste data från augusti visar en uppskattning av 6600 sökningar / månad. För att sätta ett större sammanhang hade termen online casino 14 800 sökningar / månad under samma period. Det placerar nyckelordet “casino utan licens” för att vara ett av de största sökorden på den svenska marknaden om du utesluter sökningar på stora varumärken.
Samma trend kan visas om du gräver i vadslagningen. Som figur 2 visar nedan har det varit en tydlig trend i sökvolymerna för “bettingsidor utan svensk licens”.
Betydligt färre sökningar jämfört med casino vertikalt, men fortfarande cirka 590 sökningar / månad under september vilket kan vara jämförbart med den mer generiska termen bettingsidor som cirka 1600 sökningar / månad.
Enligt Spelinspektionen är uppskattningen att cirka 91 procent av de svenska spelarna spelar på ett licensierat alternativ. Är det lögn, förbannad lögn eller snedvriden statistik?
Oavsett det verkliga talet kvarstår faktumet. Det finns en hel marknad med olicensierade alternativ som riktar sig till svenska kunder. Licensierade operatörer som gör rätt för sig ser sina marginaler krympa och viktigast av allt är att många av spelarna inte är på något sätt är säkrare än de var tidigare.
Nästan ett år har gått och hittills har få påverkande åtgärder har vidtagits för att förhindra att olicensierade operatörer riktar sig till svenska användare. I skrivande stund har man enbart skickat ut skrivelser till ett par berörda bolag.
Konsumenterna är fria att använda deras tjänster eftersom de inte kan straffas. När vi tittar på de tre huvudfaktorerna för varför konsumenterna gynnar dessa alternativ är följande skäl de viktigaste:
- Kunder som tidigare har valt anmäla sig på Spelpaus vill börja spela igen. För denna högriskgrupp är enda alternativet att spela på olicensierade operatörer.
- Avsaknaden av bonusar och kampanjer på licensierade alternativ.
- Konsumenterna vill spela slots utan fördröjningen på 3 sekunder mellan varje snurr.
Det finns ett kryphål som har funnits sedan den nya spellagen kom på plats. En extremt lönsam vertikel om du tänker på att publiken består av spelare blockerade av Spelpaus och naturligtvis de mer bonusdrivna spelarna.
ComeOn är en av de mest erkända operatörerna som har riktat sig till dessa typer av spelare. Med sina Malta-licensierade varumärken som Mobilebet, Getlucky och Folkeautomaten hade de under stora delar av det här året en aktiv agenda för att rikta in sig på dessa kundprofiler, trots att det var olagligt, oetiskt och fel på alla möjliga sätt.
En överraskning med tanke på att de har flera av sina varumärken som Snabbare, Hajper och Comeon med sin egen giltiga svenska licens. Så här har vi ett företag som täcker hela spektrumet av konsumenter. Till och med de som aktivt behöver mest hjälp från att skydda sig ifrån sina behov.
Frågan är hur Spelinspektionen låtit det inträffa?
Andra operatörer som har gått samma väg för att rikta in sig mot svenska kunder utan giltig svensk licens består av en olika blandning av Malta- och Curacáo-licensinnehavare. Alla tillgodoser den ökande efterfrågan på andra alternativ som de lagliga alternativen inte erbjuder de svenska konsumenterna.
Så vad görs för att hindra dessa spelbolag att från att få fler marknadsandelar? Ingenting som faktiskt hindrat dem under nästan ett års tid. Det finns ingen geo-blockering på plats. Betalningslösningarna fungerar. Samma gäller för de spel som erbjuds.
Det finns djupa hål att fylla innan Spelinspektionen kan hävda att de skapat en laglig, säker och pålitlig marknad för alla berörda intressenter.
Alla, både i branschen som utanför, kan se att spel och dobbel kan ställa till det för individen. Ingen har motsatt sig att det ska finnas regler och säkerhet. Det som känns orimligt är att ha regler och skatter för svenska bolag (flera börsnoterade) med tusentals anställda för att istället gynna bolag i utländska skatteparadis.
Det är dessutom svårt att se att de svenska myndigheterna inte skulle ha sett detta redan innan regleringen. Samma problem har funnits och finns till viss del kvar i andra länder med en reglering för spel. Får man vara så pass cynisk och tro att det kanske var sinande marknadsandelar för de statligt ägda spelbolagen tillsammans med ett utmärkt tillfälle för nya skatteintäkter. Oavsett vilket behöver kanaliseringen bli bättre för att få en spelmarknad med lika villkor bland spelbolag samt skapa en säker miljö för konsumenterna.
Bruno Berlafa
Affiliate manager för Dreamz.com, och
en del av teamet bakom bästabettingsidorna.se
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.