Mindre lön för varje såld rea-produkt, sämre betalt på regniga dagar och tunnare lönekuvert för att ta hand om vissa patienter. Skulle dessa villkor vara okej i någon annan bransch? Inom taxi är detta vardag, skriver Taxi för bättre villkor.
Thomas jobbar på en hemelektronikbutik, han trivs med jobbet och träffar många trevliga kunder dagligen. Men det finns något med hans jobb som han definitivt inte gillar och det är rea.
För varje rea-produkt han säljer får han mindre lön. Chefen har varit tydlig med att rea gör att fler kunder kommer att handla av dem och för att kompensera de rabatterade priserna så måste man sänka lönerna. Chefen påstår också att lönen blir högre ju fler som köper.
Thomas, å andra sidan, håller inte med, hans lönebesked visar bara en stor lönesänkning och kan tänkas att den ende som får en förhöjning är chefen.
Lisa jobbar på ett konditori i centrala storstaden och som på sommaren har en uteplats med en vacker vy. Det är en jättetrevlig arbetsplats och de har många stamkunder på sommaren när uteplatsen är öppen. Dessvärre har konditoriet ett lönesystem som är ackordsbaserat. Hon får 20 procent av allt hon säljer.
Detta betyder att är det varmt och fint väder ute så tjänar hon jättebra, men är det dåligt väder och ingen som använder uteplatsen så sjunker lönen i och med att allt färre kommer dit.
Likaså är det på vintern, en gång var hon tvungen att låna pengar för att ha råd med hyran. Det är otroligt stressigt när det är en dålig dag, säger hon. Hon har en dröm att spara pengar till en semesterresa, men de pengarna försvinner så fort hon har haft en dålig månad på jobbet.
Anna jobbar på sjukhus och hon tycker det är trevligt jobb att ta hand om människor, speciellt de gamla som är så tacksamma. Men det finns en nackdel med de så kallade brukarna. Varje gång hon får ta hand om en sådan patient så sänks hennes timlön med 50 procent.
Vissa dagar får hon enbart ta hand om brukare och det syns tydligt på lönebeskedet. Hon säger att det är fruktansvärt enerverande att vissa dagar blir man tvungen att enbart ta hand om brukare. Trots att de är trevliga och tacksamma orkar man inte vara trevlig tillbaka alla dagar. Det har hänt flera gånger att hon har jobbat över tiotals timmar för att kompensera förlusten, en månad jobbade hon över med nästan 150 timmar.
Det du just har läst är självklart påhittade arbetssituationer, men frågan är, hade du accepterat en sådan arbetssituation?
Inom taxi är detta är vår vardag. Vi får lägre lön vid rabatterade resor, vi får en lönesänkning vid färdtjänst och framförallt – ju färre som åker, desto lägre lön.
Därför kräver vi schysta arbetsvillkor där vi har rätt till skälig timlön, OB, övertid- och helgersättning. Vi vill ha en trygg arbetssituation där vi inte behöver stressa och arbeta över hundratals timmar om året för att kunna ha råd att leva, men inte tiden att kunna leva.
Vi kräver att ackordslönen tas bort och att ingen ska behöva jobba mer än 174 timmar i månaden.
Vi hade alla dessa rättigheter innan avregleringen, varför kan vi inte få ha dem nu också?
Michael Estwik, taxichaufför
Anders Jämthagen, taxichaufför
Ulf Eliasson, taxichaufför
Rudolph Hammarström, taxichaufför
Roger Iversen, taxichaufför
Elisabeth Henriksson, taxichaufför
Texten är ursprungligen publicerad på Taxi för bättre villkor.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.