Svenska kollektivavtal ska gälla alla i Sverige – det är något både svenska och polska arbetare tjänar på, skriver Transport och polska fackförbundet Solidaritet.
Den 25 maj röstar vi i samma val trots att vi är medborgare i två olika länder. Europaparlamentet ger européer i 28 länder möjlighet att i fria val utse företrädare på en europeisk nivå. Det behövs eftersom Europas länder är tätt sammanflätade med varandra.
Rätten att fritt röra sig över gränserna och att ta arbete var man vill är i grunden ett frihetsprojekt som ska värnas. Den fria rörligheten är också avgörande för Europas möjligheter att växa ekonomiskt.
I de allra flesta fall fungerar den fria rörligheten bra. Trots detta hamnar många i kläm och tydliga regler och lagar måste finnas för att stävja missbruk och skydda alla EU-medborgare.
Det går inte att blunda för att arbetskraft från framförallt de nya medlemsstaterna i östra Europa ibland utnyttjas hänsynslöst av oseriösa arbetsgivare.
Inom vårt område finns flera talande exempel på lastbilsförare som har långa arbetsdagar, bor i lastbilen och får löner långt under den nivå som konkurrerande förare har. Detta innebär både ett utnyttjande av dessa och en oschyst konkurrens med de åkare som betalar avtalsenlig lön.
Det är en situation som varken polska eller svenska arbetare, eller seriösa arbetsgivare, tjänar på. De enda som vinner något är oseriösa arbetsgivare som är ute efter att dumpa lönenivåerna.
Därför är det självklart för oss att ställa upp på principen att svenska kollektivavtal ska gälla alla i Sverige, även för arbetare från andra EU-länder. Ingen i Sverige ska få sin lön baserad på sitt medborgarskap.
Likaså är det självklart att EU måste stärka fackets möjligheter att ta strid för lika villkor för arbetskamrater som jobbar sida vid sida. De fackliga rättigheterna måste skrivas in i EU:s grundlag genom ett socialt protokoll.
Den nyliberala EU-ledningens vägran att se problemen med lönedumpning och försämrade villkor gör att valet riskerar att bli en framgång för högerpopulistiska partier med protektionism på agendan. Som fackliga ledare står vi för en öppen europeisk arbetsmarknad – med lagar och regler som garanterar alla schysta arbetsvillkor.
Lars Lindgren, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet
Jacek Cegielski, Solidarnosc (Solidaritet), Polen
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.