Vi, tillsammans med en mängd seriösa åkare prioriterar klimatsmarta, effektiva transporter och ordning och reda framför kortsiktiga vinster, replikerar Transport på Skogsindustriernas debattartikel.
Det är uppenbart att vi har olika ingångsvärden i den här debatten. Skogsindustrierna sätter billiga transporter över allt annat och ser allt som kan påverka detta som ett rött skynke. Att prata om kilometerskatt är omodernt och oinsatt. En kilometerskatt bör ju rimligtvis omfatta varje körd kilometer oavsett på vilken väg. Det har aldrig, och kommer aldrig bli aktuellt. Därför använder vi namnet vägslitageavgift.
Alla som brukar infrastrukturen ska vara med och betala för det. Dagens vinjettsystem innebär i praktiken att bara de svenska åkarna betalar. Det är inte rättvist. Vi, tillsammans med en mängd seriösa åkare som för länge sedan insett näringens problem, prioriterar klimatsmarta, effektiva transporter och ordning och reda framför kortsiktiga vinster.
Ibland undrar man vad Svensson och Boholm verkligen menar, eller om de tappar fattningen så fort de hör ordet ”avgift”. Faktum är ju att inget skarpt förslag ligger. Än så länge diskuteras olika lösningar och modeller. Inget är hugget i sten som Skogsindustrierna verkar tro.
Vi menar att avgiften ska utformas på ett sätt som gynnar de åkerier som satsar på klimatsmarta fordonslösningar. Vi menar också att det måste gå att undanta särskilda sektorer eller områden. Dessa kan då ges en lägre avgift eller avgiftsbefrias helt. Det rör sig då framförallt om transporter som saknar alternativ eller som inte brukar det allmänna vägnätet. Där är exempelvis skogsindustrin och glesbygd aktuella.
En konkurrensneutral vägslitageavgift har flera syften. Dels är den ett hjälpmedel för att bidra till ordning och reda i åkeribranschen men den är även ett sätt att styra företag från att alltid tänka på lägsta pris till att även ha klimatet och arbetsförhållandena i åtanke. Det är även ett sätt att finansiera det eftersatta underhållningsarbetet av våra vägar samt polisens kontroller av yrkestrafiken.
Ingen av dessa frågor verkar vara prioriterade när skogsindustrierna stirrar sig blinda på sina egna vinstmarginaler och aktieutdelningar.
Lars Lindgren, förbundsordförande, Svenska Transportarbetareförbundet
Ulf Jönsson, VD och ägare, Börje Jönssons Åkeri
Klas Hansson, ägare, Klas Hansson Åkeri AB
Jan Nilsson, VD och ägare, AB Varbergs Bilexpress och GB Framåt Transport AB
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.