Vår budget flyttar pengar från dyra konsultarvoden, administration och förmånsbilar till satsningar inom kollektivtrafik och sjukvård, skriver Gunilla Roxby Cromvall (V) och Mattias Annwall (V).
I början av september släppte Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting en veritabel bomb.
I alla fall om du är en icke bilburen bussresenär boende i de mest glest trafikerade delarna av länet. Trafikförvaltningens rapport kallas helt enkelt och kortfattat “Förslag för effektivisering av busslinjer”.
Vinner rapportens förslag laga kraft efter den 11 januari 2016 kommer barn, skolungdomar och pensionärer boendes i länets glesbygd mer eller mindre isoleras på dagtid.
Många medborgare som vi har talat med hyser stor oro över att inte veta hur deras vardagspussel ska gå ihop om förslagen blir verklighet vid årsskiftet.
Det är av yttersta vikt att dessa förslag inte realiseras, eftersom de med ens kommer att drabba människor som är utelämnade till bussen som enda alternativt färdmedel till bilen. Vi i Vänsterpartiet kan inte acceptera dessa grava försämringar då vår ståndpunkt i frågan är att vi anser det vara djupt oansvarigt att låta resenärerna betala.
Trots att den styrande alliansminoriteten i landstinget visste att det inte fanns någon majoritet för en höjning av månadskortet valde de att gå till fullmäktige med en budget som saknade finansiering. Nu vill de låta resenärerna betala notan genom indragen trafik.
Vi vill att fler reser kollektivt och då måste antalet turer bli fler. I dag är det många som inte har råd att köpa månadskort eller enkelbiljett, därför föreslår Vänsterpartiet en höjning av skatten med 25 öre, det är solidariskt.
Vi vill ha enhetstaxa och avgiftsfri kollektivtrafik för barn upp till 12 år hela dygnet och för pensionärer i lågtrafik. Vi vill också ha fria resor för de som åker med färdtjänst och att SL-kortet ska gälla i skärgårdstrafiken.
25 öre mer i skatt innebär att den som tjänar 20 000 kronor per månad betalar 50 kronor mer i skatt. Detta jämfört med borgarnas förslag om att höja SL kortet med 100 kr. Bara den som tjänar över 40 000 kronor per månad eller kör bil istället för att åka kollektivt vinner på borgarnas höjning av månadskortet på 100 kronor.
Hade Vänsterpartiets förslag till budget gått igenom hade det funnits 400 miljoner mer att satsa på utökad kollektivtrafik.
Vi i Vänsterpartiet tar ansvar för kollektivtrafiken. Vårt budgetförslag är till stora delar finansierat genom omfördelningar. Vi flyttar pengar från dyra konsultarvoden, administration, politikerarvoden och förmånsbilar till satsningar inom kollektivtrafik och sjukvård. Med vår politik skulle alla bussar fortsätta att gå och det skulle finnas fler att välja på.
Gunilla Roxby Cromvall, gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting
Mattias Annwall, sekreterare, Vänsterpartiet Ekerö
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.