Vänsterpartiet vill bygga 5 000 nya bostäder i Stockholm när Karolinska Universitetssjukhuset flyttar.
När Karolinska Universitetssjukhuset flyttar till nybyggda lokaler år 2016 finns en unik möjlighet att uppföra en helt ny stadsdel i ett attraktivt läge mellan Stockholms innerstad i söder och Hagaparken i norr.
Nu har vi har vi låtit en arkitekt ta fram ett förslag för Östra Karolinskaområdet. Vårt förslag innebär ett tillskott av 5 000 nya hyresrätter, student- och forskarbostäder och hyresnivåer som står i skarp kontrast till de skenande nyproduktionshyrorna i Stockholm och Solna.
Stockholms läns landsting ansvarar för regionalplaneringen. I den regionala utvecklingsplanen (Rufs 2010) framgår att bostadsbyggandet måste intensifieras de kommande åren på grund av befolkningsökningen. Men den borgerliga majoriteten missar här ett gyllene tillfälle att tillgodose det stora behovet av bostäder i regionen. Deras inställning är att NKS-tomten ska säljas till högstbjudande. Det är kortsiktigt och oansvarigt. Finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) erkänner i DN 31/10 att de också har ett långsiktigt intresse av att det finns bostäder nära KI. Ja, hur ska den ekvationen gå ihop när om man gör sig av med ett markområde som enligt Vänsterpartiets förslag kan tillföra 5 000 nya, billiga bostäder.
Bostadsbyggandet i Stockholmsregionen behöver fördubblas de kommande tio åren, det är allt fler bedömare överens om. Det kan inte enbart åstadkommas genom förtätning av befintliga stadsdelar, utan det krävs att en utbyggd kollektivtrafik får möjliggöra framväxten av helt nya stadsdelar. Men i Vänsterpartiet är vi även bekymrade över den höga andelen bostadsrätter i Stockholms stad och Solnas nyproduktion de senaste åren, liksom hyresnivåerna i de hyresrätter som faktiskt byggts. När bostadsstiftelsen Signalisten byggde nytt i kvarteret Turkosen i Solna, landade till exempel hyran för en tvåa på nära 8 000 kronor. Stockholms stads allmännyttiga bostadsbolag Familjebostäder byggde i sin tur tvåor i Hornsberg för runt 9 000 kronor. Samtidigt är en stor del av de mindre hyresrätterna i framför allt Stockholm sedan länge ombildade till bostadsrätter, och är därmed utom räckhåll för de flesta under trettio. Andelen bostäder som unga, studenter och låginkomsttagare har råd att efterfråga, blir med andra ord allt lägre i båda kommunerna.
En övervägande del av kostnaderna för att bygga nya bostäder i Stockholm utgörs av markkostnader. I stället för att sälja marken till högstbjudande som allianspolitikerna gör – och därmed trissa upp markpriserna ytterligare – föreslår vi att ny bebyggelse på Östra Karolinskaområdet utgörs av hyresrätter som upplåts med tomträtt. Genom tydliga markanvisningsavtal som innehåller riktmärken för högsta hyresnivåer i nyproduktionen.
Det finns en föreställning om att hållbara stadsdelar per automatik innebär att hyresnivåerna kommer att drivas upp. I många fall är det precis tvärtom. Vårt programförslag innebär en stadsdel där parkeringsplatserna har fått ge plats för en cykelmotorväg mellan Stockholm och Solna, sammanhängande grönstråk och bilfria vägar till skola och förskola. En ekodukt skapar en grön bro över motorvägen till Hagaparken. Detta innebär inte bara en mänsklig stadsdel där gång- och cykeltrafiken prioriteras framför privatbilismen. De låga parkeringstalen innebär även att produktionskostnaderna sänks radikalt, vilket i slutändan innebär lägre hyror i de nybyggda fastigheterna.
Det finns många kommunala verktyg för att bygga fler hyresrätter och pressa hyrorna i nyproduktionen – men det krävs en politisk vilja som i dag saknas i både Stockholms stad och Solna. Östra Karolinskaområdet kan bli ett föredöme för hur man bygger en både tät, grön och funktionsblandad stadsdel, men där lägenheterna har hyror som unga, studenter och barnfamiljer faktiskt har råd att betala.
Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare för Vänsterpartiet Stockholms stad
Clara Lindblom (V), projektledare Karolinastaden
Thomas Magnusson (V), gruppledare för Vänsterpartiet Solna
Birgitta Sevefjord (V), Oppositionslandstingsråd, Stockholms läns landsting
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.