Allvarliga vittnesmål om bristande resurser för barn med särskilda behov. Det är en situation ovärdig ett välfärdsland, skriver Ann-Margarethe Livh och Lina Hjort för V.
Vittnesmålen duggar tätt om de bristande resurserna för barn med särskilda behov. Föräldrar och lärare från hela Sverige vittnar om en skolsituation som på många håll är under all kritik. Men trots att skolan har seglat upp som en stor valfråga är det förbluffande tyst i denna viktiga fråga. Vi sätter nu ner foten och utmanar alliansen och övriga partier att ta ställning.
I Stockholm har läget försämrats under högeralliansens styre. Det är svårt att få extra resurser även för barn med dokumenterade diagnoser och stora svårigheter. Utgångspunkten är att i princip alla barn ska klara sig på grundbeloppet – som redan för barn utan särskilda behov leder till underbemannade skolor och brist på skolmaterial.
Många skolor kämpar för att försöka möta barnens behov men det räcker inte med en god vilja – utan möjlighet till de resurser som krävs drabbas både de barn som behöver extra stöd och alla andra barn som får mindre utrymme och tid med lärare och fritidspedagoger.
I kombination med friskoleexplosionen i Stockholm har detta lett till att många barn med behov av särskilt stöd slussas runt från skola till skola utan att någon kan eller vill ta ett helhetsansvar. Systemet skapar också en osäkerhet där resurser kan variera kraftigt från termin till termin. Resultatet är barn som mår allt sämre, sjunkande skolresultat och föräldrar och lärare som går på knäna. Allra mest utsatta är naturligtvis barn till föräldrar som inte har möjlighet att strida för barnens rätt till en god skolgång.
Situationen är ohållbar och ovärdig ett välfärdsland. Det krävs åtgärder på nationell nivå för att skapa en likvärdig skola i hela landet och för att se till att resurser går till avsedda behov och inte plockas ut i vinster. Men som ett första steg för att förbättra läget i Stockholm kommer Vänsterpartiet i Stockholms stad att driva följande frågor vid ett maktskifte:
- Tilldelningen av resurser måste innebära att det blir en självklarhet att barn med särskilda behov får det stöd de behöver såväl i undervisningen som i det sociala samspelet. Detta kan innebära stöd till en anpassad skolgång i en vanlig skolklass men också särskilda resursklasser eller resursskolor med specialkompetens. Hur stödet ska utformas måste anpassas efter barnens varierande behov. Resurser till barn med särskilda behov får inte ställas i motsättning till det socioekonomiska stödet. Resurser ska sättas in snabbt i tidiga åldrar. En god start på skolgången är avgörande.
- Stadens rektorer/skolledningar ska erbjudas utbildning för att öka kompetensen kring barn med behov av särskilt stöd.
- Vi måste göra en översyn av behovet av resursklasser och resursskolor som grund för beslut om nya resursklasser och resursskolor, gärna i anslutning till befintliga skolor när detta är lämpligt och möjligt. Föräldrar och barn ska alltid kunna lita på att skolan kan möta barnens behov.
Vänsterpartiet vill skapa en likvärdig och jämlik skola där ALLA barn har rätt både till en god utbildning och en trygg social miljö.
Ann-Margarethe Livh, gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholms stad
Lina Hjort, riksdagskandidat för Vänsterpartiet
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.