
Lisa Pelling påminner oss inför kollektivavtalets dag.
IF Metalls medlemmar på elbiljätten Teslas svenska serviceställen och verkstäder har många svar på frågan varför det är viktigt med kollektivavtal.
”För att kunna ha ett familjeliv.”
”För att känna att jag kan ta rast.”
”För att trygg pension är viktigare än några aktier.”
”För att vara säker på att jag får betalt om jag jobbar över.”
Kollektivavtal handlar om just det här. Om sådant som man kan tycka är en självklarhet på en arbetsplats. Men som inte är det på arbetsplatser som inte har kollektivavtal.
Det ger oss en unikt välfungerande arbetsmarknad
Övertidsersättning och tjänstepension ingår i och regleras i kollektivavtal. Tillsammans med rätt till löneförhandling varje år. Det är inte samma sak som rätt till en aktie i företaget man jobbar på (som Tesla försökt likställa med en löneförmån), vilket de anställda på Tesla har fått erfara efter att värdet på deras aktier störtdykt).
I kollektivavtalet ingår också kompletterande försäkringar. I många kollektivavtal ingår till exempel ett bättre inkomstskydd vid föräldraledighet än den allmänna föräldraförsäkringen. Det underlättar familjelivet.
Framförallt innebär kollektivavtal en rätt att vara med och påverka villkor och löner på sin arbetsplats, för en själv och för sina kollegor. Dag för dag, i arbetsvardagen och arbetslivet.
Men det är inte allt.
Det faktum att svensk arbetsmarknad regleras av arbetsmarknadens parter genom kollektivavtal, och att löner och villkor förhandlas mellan parterna istället för att – som i många andra länder – beslutas av politiker, ger oss en unikt välfungerande arbetsmarknad.
Möjligheten att anpassa löner och villkor genom kollektivavtal gör svensk arbetsmarknad flexibel och snabb på att ställa om. Snarare än att skydda enskilda företag har den svenska fackföreningsrörelsen varit inriktad på att skydda arbetares rättigheter.
Varje år uppmärksammas kollektivavtalets dag. Den 17 mars.
I år är dagen viktigare än någonsin. Inte minst för att vi är 500 dagar in på den längsta arbetsmarknadskonflikten på 100 år.
En konflikt som handlar om arbetsvillkoren för dem som säljer och servar Teslas bilar på showrooms och bilverkstäder runt om i Sverige.
Men som också handlar om så mycket mer.
Om den svenska modellens framtid, för att vara lite högtidlig.
Nej, alla företag har inte kollektivavtal i Sverige. Det är frivilligt att teckna kollektivavtal, precis som det är frivilligt att gå med i ett fackförbund. Men den absoluta majoriteten av alla företag i Teslas storlek har kollektivavtal. Och om inte stora företag tecknar kollektivavtal, snedvrider det konkurrensen på ett helt annat sätt än om ett litet företag låter bli.
Dessutom: Tesla är en del av den gröna omställningen, och ett jobb på ett elbilsföretag som Tesla är ett exempel på de jobb som växer fram i takt med att klimatomställningen accelererar. Gröna jobb som ska ersätta de jobb som försvinner när företag och produktion som bygger på fossil energi fasas ut och läggs ner. De jobb som försvinner är inte sällan trygga jobb med kollektivavtalade villkor. Om de ersätts med jobb som saknar trygghet kan det minska stödet för en snabb omställning.
I en skenande klimatkris är det det sista vi behöver.
Även om detta handlar kollektivavtalets dag.
Lisa Pelling
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.