Nu när det värsta snökaoset i trafiken lättat en smula kan det sägas: Det är inte främst snöns och kylans fel. Vad vi bevittnat är ännu ett exempel på vad som brukar kallas marknadsmisslyckande.
Om man delar upp de gamla trafikföretagen typ SJ i olika bolag – ett för spåren, ett annat för själva tågen, ett tredje för fastigheterna, ett fjärde för godstrafiken – som var och en ska tjäna ihop till sina egna kostnader och utsättas för konkurrens, då får vi maximal ekonomisk effektivitet. Så var tanken som det ekonomiska prästerskapet lockade politikerna med, men så blev det aldrig.
Vad vi sett den senaste veckan är att alla skyller på någon annan. Det är inte så konstigt, för om var och en står sig själv närmast, vem tänker då på helheten? Om det brister i underhållet beror det förstås på att det är den lättaste utgiften att spara in på och där inhyrda företag lägger orealistiska bemanningsplaner.
Men att underhållet är eftersatt kan också förklaras med att Banverket saknar lokaler för avisning. De som borde bygga sådana lokaler är SJ:s gamla fastighetsavdelning, som nu har blivit aktiebolaget Jernhusen, och som lägger all sin själ på fastighetsspekulation, att bygga gallerior och fula höghus över spåren i Stockholms centrum.
Kort sagt: Marknadsmekanismerna har saboterat samhällsnyttan.
Det som också har varit uppenbart under den gångna veckans kaos är att kollektivtrafiken inte bara är en teknisk fråga, utan speglar det fördjupade klassamhället och den faktiska ojämlikheten mellan könen. Hur kände sig de lågavlönade inom handeln eller vården – till exempel Fredrik Reinfeldts omtalade undersköterska – när chefen för SL uppmanade folk att stanna hemma, om de kunde det?
En väl fungerande kollektivtrafik är något som kraftfullt stödjer kvinnans rätt att vara jämställd med mannen, för det är ju mannen som ofta är den som sitter i bilen. I den meningen är regeringen Reinfeldt männens regering mot kvinnorna, eftersom den lägger miljarder kronor på motorvägsbygget Förbifart Stockholm men snålar med nya järnvägsspår som skulle minska förseningarna.
I ett läge när SJ och SL egentligen borde återregleras, på nytt bli sammanhållna företag, vill regeringen i vår driva igenom i riksdagen en total avreglering av den lokala busstrafiken. De privata bolagen kan plocka russinen ur kakan, medan samhället får ta hand om den olönsamma trafiken. På samma sätt som med styckningen av SJ går helhetssynen och samhällsintressena förlorade på operationen.
Varför bädda för ännu ett marknadsmisslyckande? Räcker det inte med det vi har sett de senaste dagarna?
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.