debatt Go-Ahead är ett av Storbritanniens största företag inom tåg- och busstrafik, och koncernen vill nu expandera i Skandinavien. Riksdagsledamoten Anders Österberg (S) hoppas då på ett annat beteende än vad som nu visas upp på hemmaplan.
Oron för covid-19 dominerar fortfarande våra liv. Men vi måste se till att schyssta villkor på arbetsmarknaden inte också blir ett offer i pandemin. Att företag inte använder covid-19 som täckmantel för att skrämma anställda att acceptera lägre lön och villkor bara för att många nu är extra oroliga för sina jobb.
Ett exempel på det här händer just nu i Manchester i Storbritannien, där kollektivtrafikoperatören Go-Ahead hotar busschafförer med uppsägning om de inte går med på försämringar som innebär i genomsnitt 3 500 pund om året, trots att företaget går med vinst. Go-Ahead vill till och med tvinga på de anställda lägre sjuklön, mitt under pågående pandemi. Det är då stor risk att busschafförerna inte har råd att vara hemma om de blir sjuka. Precis motsatsen till alla råd om hur smittspridningen ska stoppas. Det är oansvarigt att riskera människors hälsa på det sättet.
Vi hoppas att Go-Ahead skulle bete sig bättre i Sverige, men vet bättre än att tro att saker ska bli som vi hoppas.
Go-Ahead är ett av Storbritanniens största företag inom tåg- och busstrafik, och koncernen vill nu expandera i Skandinavien. De har redan tågtrafik i Norge, och VD:n för det nordiska dotterbolaget Go-Ahead Nordic har sagt i branschpress att bolaget vill ha ett miljardkontrakt i Sverige inom tre år. Visserligen beskriver företaget sin ledarstil som “professionell och sympatisk” i samma intervju, men risken är stor att företagets rätta ansikte visar sig när de växt sig tillräckligt stora här för att inte längre behöva bry sig om sitt rykte.
Att ta över kollektivtrafik och försöka att radikalt kapa kostnader är inget nytt, det händer regelbundet i Sverige. Men det är dags att vi bättre bevakar och ifrågasätter på vilket sätt som företag som driver kollektivtrafik “effektiviserar”sin verksamhet. Ok, du har hittat ett sätt att driva buss- eller tåglinjer billigare, hur gör du det? Har du bussar som drar hälften så mycket drivmedel? Tåg som tar dubbelt så många passagerare? I så fall är ser vi inga problem alls. Grattis till en innovation som gör samhället bättre! Men om “effektiviseringen” görs genom att pressa de anställda bortom rimlighetens gräns? Då är det inte ok.
I Storbritannien vägrar Go-Ahead att förhandla med fackförbundet Unite i god tro, och använder fula antifackliga taktiker, som att upprepade gånger pressa och trakassera arbetsplatsens fackombud för få honom att godta försämringarna utan att ha pratat med medlemmarna först. Vi hoppas att Go-Ahead skulle bete sig bättre i Sverige, men vet bättre än att tro att saker ska bli som vi hoppas. Därför är det avgörande att vi har starka och fria fackföreningar som kan försvara löner och villkor för sina medlemmar och i förlängningen för alla anställda. Därmed är fackliga rättigheter, och attacker mot dem, något som angår oss alla.
Vi tar vårt ansvar, fackligt och politiskt, för att värna människors hälsa, löner och villkor genom pandemin, och framöver. Det borde också Go-Ahead göra.
Anders Österberg
socialdemokrat och riksdagsledamot
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.