Vi skriver år 2010 och den hetaste politiska frågan på världens dagordning är klimatet. Då väljer den borgerliga alliansen att lägga 28 miljarder, alltså 28 000 000 000 kronor, på att bygga en fet motorväg runt Stockholm. I gårdagens debattartikel på Dagens Nyheter presenterades utspelet som en sammanhållen satsning på vägar och kollektivtrafik – men inte en krona lovas till kollektivtrafiken, utan enbart dessa svindlande 28 miljarder kronor till en motorväg.
Det är visserligen en sympatisk vision: en motorväg i framtiden, trafikerad av miljövänliga och klimatneutrala bilar, som gör att Stockholmsborna slipper trängsel och köer. Men visionen kommer aldrig att bli verklighet. Bensinbilarna kommer inte att försvinna på mycket länge och under tiden som alternativen blir fler och tar över rör vi oss med allt högre fart mot en akut klimatkris. Trängseln kommer inte heller att försvinna – ju fler vägar desto fler bilar. Det är bara att titta på världens alla megastäder – trots oändligt antal motorvägar med oändligt antal filer är det konstant trafikstockning.
Förbifart Stockholm kommer visserligen på ett enkelt sätt binda ihop södra och norra Stockholms län. Men det finns begränsat med pengar. Och de 28 miljarder kronor som satsas på detta, skulle kunna användas till att bygga mer miljövänlig kollektivtrafik för att binda ihop regionen. Det dubbla sveket ligger i att den största delen av pengarna kommer från trängselavgifterna, som infördes och behölls efter en folkomröstning, efter ett löfte om att avgifterna skulle gå tillbaka till Stockholmarna i form av kollektivtrafik.
Just det här borde Socialdemokraterna försöka göra politik av. I stället går de med på sveket mot huvudstadens invånare och den märkliga prioriteringen av en motorväg när andra infrastruktursatsningar pockar på uppmärksamheten.
En sådan är Spårväg Syd, en tvärförbindelse i de södra delarna av Stockholms län för att binda ihop de förorter som i dag hålls ihop av bilvägar. Här bor och arbetar människor, här behövs verkligen kollektivtrafik. I stället har Spårväg Syd skjutits upp och lagts på is till förmån för andra, mindre akuta satsningar, exempelvis den så kallade NK-expressen, en pittoreks spårvagnslinje rakt genom innerstaden. Med Förbifart Stockholm minskar tyvärr chanserna ytterligare till verkliga och viktiga satsningar på miljövänliga transporter.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.