Foto: skarmdump från arla.se
Foto: skarmdump från arla.se

Få kan ha missat mjölkdebatterna som härjat i svensk media den senaste veckan.

En av slutsatserna som dragits är att kött- och mjölkkonsumtion inte har odelbart positiva följder. Varken för klimat eller hälsa.

Men ingen kan anklaga EU för att falla för trender. Eller forskning för den delen.

För nu satsar EU-kommissionen 33 miljoner euro på en kampanj som ska främja bland annat mjöldrickande och (europeiskt) köttätande i EU, skriver Euobserver

Målet är att EU-medborgare, inom den treårsperiod som projektet sträcker sig, ska konsumera mer europeisk mjölk, lammkött, frukt, grönsaker, juice och organisk mat.

I en specifik del av kampanjen lägger EU 2,5 miljoner euro på att promota just mjölkdrickande i Danmark, Frankrike, Storbritannien och Irland.

Kampanjen, säger Kirsten Holm Svendsen från Danish Dairy Board Brussels, som arbetar med projektet, kommer bland annat att bestå av “sports people drinking milk”.

Ett koncept som dansk-svenska Arla foods sedan länge kört på i sin kampanj där de promotar “mjölk som sportdryck”.

Det kommer också i EU-kommissionens kampanj att vara TV-reklamer och affischer som ska förklara att “det är inget fel med mjölk”.

Något många skulle ha en del invändningar mot. Men EU vill inte lyssna. Fortsätter i stället sin kampanj. Nynnandes Fleetwood macs “You can go your own way”.