Är det någon som förstår var Daniel Sjölins kompetens ligger när det gäller att vara politisk sakkunnig på utbildningsdepartementet fram till årsskiftet? Jag undrar uppriktigt, för jag fattar ingenting av den utnämningen.
– Det är en liten möjlighet för en författare att försöka påverka makthavarna. Det är ett kort inhopp för att försöka sprida så mycket av de idéer som jag har om utbildning och läsande som möjligt, säger Daniel Sjölin till SVT Kultur.
Med all respekt för alla goda idéer en författare kan ha om läsning, så undrar jag hur utbildningsminister Gustav Fridolin tänkt här? Behöver skolan verkligen idéer? Det hade Jan Björklund gott om. Det som saknades var forskningsförankrade beslut och en verksamhetskopplad insikt om hur skolan fungerar i verkligheten.
På meritlistan har Daniel Sjölin att han varit programledare för litteraturprogrammet Babel, skrivit hyllade romaner och 2012 blev hedersdoktor vid Humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet. Med motiveringen att han varit en bra programledare och författare.
Och just det, han har skrivit en debattartikel ihop med Gustav Fridolin om skoltrötthet!
Jag tillhör själv de som uppskattar Daniel Sjölins tilltal och kunnighet när det gäller litteratur. Men att han utifrån sina (obefintliga enligt meritlistan) kunskaper om läsning i skolan, blir politiskt sakkunnig – vad handlar det om?
Tyvärr, Gustav Fridolin. Om du vill visa Sveriges lärarkår att du menar allvar med de där 100 första dagarna när skolan ska vändas, måste du ha bättre ess i rockärmen än detta.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.