På söndag hålls det två omval i Sverige: till regionfullmäktige i Västra Götaland och till kommunfullmäktige i Örebro. I Västsverige är det hela regionen som nu får gå till valurnorna igen, i Örebro är det bara en av fyra valkretsar som ska rösta på nytt.
Anledningen är att valen, enkelt uttryckt, inte gått helt riktigt till. Det handlar om förtidsröster som aldrig räknades, budröster som blev felaktigt registrerade, och i några fall väljare som aldrig fick rösta över huvudtaget.
Det hela kallas formellt för omval, men som flera statsvetare påpekat rör det sig i båda fallen snarare om nyval. Väljare som hunnit fylla 18 år sedan förra valdagen för nu rösta, människor som flyttat sedan sist får det inte. Och dessutom har partierna i vissa frågor hunnit byta ståndpunkt. I Örebro har till exempel M backat från kravet på skattesänkningar, och tillsammans med Centern har man ändrat sig angående försäljning av bostäder i allmännyttan.
Nedan följer en kort checklista på vad som kan vara intressant att titta på i samband med söndagens politiska kraftmätning:
• (förstås) Hur kommer det att gå? Enligt en Sifo som publicerades idag verkar de rödgröna i Västra Götaland gå framåt jämfört med i höstens val. Ser vi månne en ”Juholteffekt”, eller beror det på något annat?
• Vad händer med valdeltagandet? Att det blir lägre är de vanliga valen är alla överens om – men hur lågt? Generellt gäller att lägre valdeltagande gynnar de borgerliga, eftersom vänsterns sympatisörer är mer benägna till att ligga på sofflocket. Och ett lågt valdeltagande minskar förstås de folkvaldas legitimitet.
• Går Sverigedemokraterna framåt? Precis som på riksplanet gick de framåt både i Västsverige och i Örebro. Ett lågt valdeltagande tillsammans med ett satsande SD skulle kunna innebära fler mandat åt de främlingsfientliga. I höstens val hamnade SD i en vågmästarställning med fyra mandat.
• I höstas presenterade sig dessutom ett nytt parti i Göteborgs kommunval, ”Vägvalet”, som vill sätta stopp för att trängselskatter införs i Göteborg. Nu kandiderar de också till regionfullmäktige – som bekant beslutar om en hel del infrastruktur- och kollektivtrafiksfrågor…
Som avslutning kan det bara nämnas att hela omvalsproceduren dessutom beräknas kosta runt 100 miljoner kronor. 2014 gör vi rätt första gången, eller vad säger ni?
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.