Bild: Flickr

Soffmys går före EU-val. Moderaterna lyckas inte mobilisera sina väljare.

Moderaterna har inför EU-valet hårdpluggat Angela Merkels strategi från tyska valrörelsen. Genom att göra valet så innehållslöst som möjligt är syftet att få motståndarens väljare att stanna i soffan.

Det kallas för demobilisering – och Merkel utnyttjade det framgångsrik. Därför pratar också statsminister Fredrik Reinfeldt mer om ekonomiskt ansvarstagande i ett stormridet Europa än vad partiets kandidater faktiskt vill genomföra i EU.

Moderaternas valstrategi ser nu ut att slå tillbaka.

I en Sifo-undersökning som webbtidningen Europaportalen publicerar visar det sig att Moderaterna är det parti som har svårast att få sina väljare att lämna soffan. Bara 46 procent säger att de med säkerhet kommer att lämna soffmyset. Och det i ett EU-val som ser ut att få fler svenskar än någonsin tidigare att rösta.

På Sifo noterar Toivo Sjörén att “det skulle kunna vara så att Moderaterna inte har varit tillräckligt tydliga och att man därför inte känner sig entusiastisk inför att gå och rösta på dem”. Partiet tycks med andra ord ha lyckats avmobilisera sina egna väljare.

Men Moderaterna tycks också ha missat själva nyckeln till Merkels framgång. För det var inte Kristdemokratiska CDU som vann valet. Det var Angela Merkel själv. Det var Merkel som sågs som hela landets ”mutti” (mamma) och som genom att neutralisera oppositionens förslag personifierade den tyska stabiliteten.

Där har Moderaterna en stor svaghet i Fredrik Reinfeldts trötta uppsyn. De chanser som partiet har haft att låta Reinfeldt stå över det dagliga politiska käbblet har man missat. Senast skedde det i går när Moderaterna förvandlade försvarsberedningens slutbetänkande till ett slagträ i valdebatten.

Samtidigt finns det ingen anledning för Socialdemokraterna att ropa hej än. Bara hälften av partiets väljare har bestämt sig för att de ska rösta i EU-valet. Det finns alltså fler partier som har anledning att ge sig ut på en dörrknackningsturné.