Per Bolund presenterade Miljöpartiets skuggbudget som en feministisk budget. Mest handlade det dock om att profilera sig mot övriga partier.
När Miljöpartiets ekonomisk-politiska talesperson Per Bolund presenterade partiets skuggbudget handlade det dels om att satsa mer pengar än regeringen, dels om att profilera sig mot Socialdemokraternas förslag som Magdalena Andersson presenterade i fredags.
Precis som S redan lagda förslag drog Bolund fram exempel på hur expertmyndigheter kommit fram till andra slutsatser än regeringen Reinfeldt.
– Vi noterar att det är en stor skillnad mellan de bedömningar som görs av regeringen och de som görs av regeringens expertmyndigheter. År från år så skiljer sig regeringens prognoser från Ekonomistyrningsverket med en procent när det gäller det finansiella sparandet, sa Per Bolund vid presentationen på onsdagen.
Precis som S vill även MP höja tobaksskatten rakt över så att cigaretter förblir dyrare än snus. Att måna om människors hälsa genom att göra just snuset dyrare, vilket var regeringens förslag, har inte fallit i god jord.
Precis som S vill även MP satsa på offentligt riskkapital. Här skiljer sig dock partierna åt då Stefan Löfven talar sig varm för det han kallar ”Innovationskatapulter” vilket inspirerats av en israelisk modell. Per Bolund och MP förespråkar däremot en ”grön investeringsbank” efter brittisk modell. Löfven vill satsa på teknikintensiva företag medan Bolund vill ”få till stånd investeringar i grön teknik både på både transport- och energisidan”.
Per Bolund passar också på att markera åt vänster då han lanserar att MP lägger en feministisk budget. (MP) lägger två tredjedelar reformutrymmet på kvinnor som grupp. Bolund pekar på gruppen ensamstående kvinnor med barn som har halkat efter kraftigt sedan 2006:
– Här krävs en feministisk analys och en feministisk budget, sa Per Bolund.
I övrigt är det anmärkningsvärt att det dröjde cirka en kvart av presentationen innan miljöpartisten Per Bolund ens nämnde den tredje IPCC-rapporten som nyligen presenterades.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.