Vi känner ju alla till det där meddelandet om att hela himla datorn behöver uppdateras. Vi klickar som dårar och uppdateringarna installeras.
Jag ser den här resan på samma sätt. Hösten 2008 följde jag valrörelsen i sammanlagt åtta veckor på plats i USA. I kongressvalen 2010 åkte jag över och arbetade ett par dagar i en kampanj i Pennsylvania. Men hur fungerar Obamas kampanj 2012? Vilka är de viktigaste nyheterna vad gäller strategi, budskap, relationen mellan nätet och gräsrotsarbete på marken?
I Chicago fick jag en gedigen rundtur i president Obamas kampanjhögkvarter. Det var bland det mest intressanta som jag har varit med om under mina politiska resor i USA. Jag fick se hela verksamheten med egna ögon, gå runt mellan de olika avdelningarna, ställa frågor, erhålla statistik, siffror och skrönor.
På kvällen åt jag en hamburgare och drack några öl med en löjligt utarbetad kompis som har arbetat för kampanjen i Chicago i ungefär ett år. Vi satt på ett klassiskt sunkhak bredvid ett parkeringsgarage invid Chicago River mitt i stan. Samtalet kretsade helt kring Obamas kampanj och i synnerhet olika digitala lösningar och strategier.
När jag kom tillbaka till hotellet svarade jag på ett av alla mejl som jag har fått från Obamakampanjen. Det var en inbjudan till en helkväll med ”Obama for America’s Field Organizer Academy”. Jag anmälde mig direkt, även om syftet med mötet var att välja ut personer som kampanjen skulle anställa och skicka till olika delar av Virginia. Efter att ha sett högkvarteret, ville jag vara med på ett möte på marken.
Mötet hölls på det demokratiska partiet DNC:s högkvarter i Washington DC, som jag först besökte i samband med Al Gores kampanj 2000. Vi var runt 65 personer i ett ganska tråkigt konferensrum, men de unga mötesledarna fick snart fart på oss. Det är fascinerande hur duktiga de är på mötesteknik och att skapa god stämning.
Vi fick information om hur kampanjen i Virginia är upplagd och vad det innebär att anställas som ”field organizer”. I korthet: Du får lön, ersättning för bensin, telefon och laptop. Du bor hemma hos en partivän i Virgina. Du börjar arbeta redan till helgen och förväntas sedan knega 12-15 timmar om dagen varenda dag fram till valdagen 6 november.
På en fråga om lediga dagar vid familjehändelser fick vi höra om en ”field organizer” som skulle vara best man sin brors bröllop helt nyligen. Han åkte fram och tillbaka samma dag, trots att resan involverade flyg.
Fast du får fina förmåner vad gäller rätt till sjukvård, som ju är ett av kampanjens politiska huvudfrågor.
Därefter delades vi upp i smågrupper, åtta i varje, och varje grupp leddes av någon från kampanjledningen i Virginia. Samtalet var som en anställningsintervju i grupp. Varför vill du jobba som ”field organizer”? Vad skulle du göra om en person i kampanjen som du är chef över sprider negativ energi – eller inte jobbar tillräckligt hårt? Hur klarar du stress? Vad gör du när du inser att du kommer att missa de mål du har fått i uppdrag att uppfylla vad gäller antal dörrknackningar och telefonsamtal?
Det var en slags utsortering, såklart. Vi återgick i storgrupp och de som gjorde bra ifrån sig får komma på en formell anställningsintervju.
Och jo, i ett annat tidigare liv hade jag kunnat släppa allt och flytta till Virginia i helgen. Men jag kryssade inte i den rutan när våra ansökningar samlades in. Däremot, uppgav jag, så registrerar jag gärna väljare i norra Virginia till helgen. Det får räcka, och mitt huvudsyfte var redan uppnått.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.